Amsterdam Bewaar

Luchtvrachtsector wil 2000 slots van Schiphol

De luchtvrachtsector zit te springen om extra slots
De luchtvrachtsector zit te springen om extra slots © ANP

De luchtvrachtsector op Schiphol wil dat de luchthaven de tweeduizend slots die deze winter overblijven, komende zomer aan vrachtvluchten worden toebedeeld. 'Wij kunnen ze allemaal gebruiken.'

Woensdag werd bekend dat Schiphol starts en landingen ('slots') die deze winter overblijven niet wil doorschuiven naar het zomerseizoen. Volgens de luchthaven raken door die extra vluchten de terminals te vol met passagiers.

"Maar dat argument gaat voor vrachtvluchten natuurlijk niet op," zegt voorzitter Ben Radstaak van luchtvracht-branchevereniging ACN. "Wij zorgen niet voor drukte in de terminals."

Wachtlijst
"Wij zitten te springen om extra mogelijkheden. Er staan heel veel vrachtvluchten op de wachtlijst voor slots. Daaronder van vrachtmaatschappijen die vorig jaar hun slots zijn kwijtgeraakt omdat ze die niet op tijd hadden gebruikt."

"We kunnen alle 2000 slots heel goed gebruiken. Vorig jaar zijn we door het beleid van Schiphol veertig van de 160 vrachtvluchten per week kwijtgeraakt. Dat zijn er over het hele zomerseizoen 2400. Als Schiphol de winterslots echt niet wil uitgeven vanwege de drukte in de terminals, geef ze dan aan ons."

Zo'n besluit zou ook niet bij Schiphol moeten liggen, maar bij overheid in Den Haag

Ben Radstaak van luchtvracht-branchevereniging ACN

"Als het toch tot een verdeling komt dan ik hou me vast aan het KLM-voorstel om niet gevlogen slots op Schiphol voor een kwart aan de vrachtsector toe te wijzen, voor de rest aan lijndienstmaatschappijen. Dat houdt al in dat we er komende zomer vijfhonderd vluchten bij krijgen."

Overheid
De vrachtsector overlegt donderdag met Schiphol. "Er is tot nu toe niet met ons over gepraat  en zover ik begrijp met de andere maatschappijen evenmin. Schiphol moet er op gericht zijn de 500.000 vluchten die maximaal mogelijk zijn ook helemaal aan te bieden. Slots die niet worden gevlogen, moeten opnieuw worden uitgegeven. Dat levert Nederland het meeste op. Zo'n besluit zou ook niet bij Schiphol moeten liggen, maar bij overheid in Den Haag."

Ruzie
Vorig jaar ontstond onenigheid omdat vrachtmaatschappijen die hun slots op Schiphol niet op tijd gebruikten, deze voor altijd kwijt raakten. Dat leidde tot een ruzie met Rusland. Toen de Russische vrachtmaatschappij Air Bridge Cargo slots kwijtraakte, dreigde de regering-Poetin overvliegrechten boven Siberië, cruciaal voor KLM, af te pakken.

In de nasleep van de affaire week een aantal vrachtvliegers uit naar Luik en Brussel. Inmiddels is een regeling waarbij vrachtvliegers, die minder punctueel kunnen vliegen, een uitzonderingspositie krijgen, op een haar na akkoord.