Luchtverkeersleiding Nederland moet 19,2 miljoen betalen aan Chipshol

Luchtverkeersleiding Nederland moet alsnog 19,2 miljoen euro betalen aan de voormalige projectontwikkelaar Chipshol. De verkeersleiding heeft volgens de rechtbank in Haarlem ten onrechte de bouw van een logistiek complex op Schiphol rijk gedwarsboomd in 2003.

Beeld ANP

De voormalige ‘gebiedsontwikkelaar’ Chipshol voert al jaren een juridische strijd tegen onder meer Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland vanwege al dan niet vermeende tegenwerking bij grootschalige bouwprojecten rondom de luchthaven.

Een van die zaken betreft het zogeheten Groenenbergterrein tussen de Aalsmeerbaan en Kaagbaan van Schiphol in. De grond is al sinds de vroege jaren negentig in handen van Chipshol. Maar toen het bedrijf begin deze eeuw wilde gaan bouwen, werd het project getorpedeerd door gemeente en provincie. Onder meer op basis van een oordeel van LVNL dat het bouwwerk zowel het zicht als de radardekking op het vliegverkeer zou belemmeren.

Volgens Chipshol, toen nog onder leiding van oprichter Jan Poot, werd het bedrijf ten onrechte dwarsgezeten door de luchtvaartsector en de overheid. Zo zou Schiphol de exploitatie van de eigen vastgoedtak willen beschermen en werkte de luchthaven met betrokken overheden samen in gebiedsontwikkelaar SADC die de bouw van concurrerende kantoren- en bedrijfsruimte zou willen voorkomen.

Uit eigen kas

De rechtbank in Haarlem oordeelde in 2007 dat er bij het Groenenbergterrein fouten zijn gemaakt. De Hoge Raad bevestigde dat oordeel in 2012. Chipshol heeft het terrein jaren zes jaar geleden al voor 38 miljoen euro doorverkocht. De nieuwe eigenaar, AEW, bouwt er momenteel aan een logistiek complex dat groter en hoger is dan de oorspronkelijke plannen.

Over de bijbehorende schadeclaims is tot op de dag van vandaag geprocedeerd. De rechtbank oordeelt nu dat de claim van 19,2 miljoen euro door LVNL terecht is. Dat is wel veel lager dan de 146,6 miljoen euro die Chipshol aanvankelijk had geëist.

De verkeersleiding - die de uitspraak nu bestudeert en aan de hand daarvan bekijkt of er beroep wordt aangetekend - zal een claim moeten betalen uit eigen kas. Dat betekent dat als de claim wordt toegewezen de kosten zullen worden omgeslagen over de dienstverlening van de verkeersleiding, die door de luchtvaartmaatschappijen - en uiteindelijk via ticketprijzen door vliegreizigers - worden betaald.

Met de uitspraak is de juridische strijd nog lang niet over. Naast het Groenenbergterrein wordt nog altijd juridisch gebakkeleid over een ander project, Chipshol City. Chipshol kocht in de vroege jaren negentig tussen Schiphol en Badhoevedorp grote hoeveelheden landbouwgrond in de hoop deze te gelde te kunnen maken door kantorenbouw.

Maar toestemming daarvoor bleef grotendeels uit, volgens Chipshol eveneens om de kantoorexploitatie van Schiphol en SADC niet dwars te zitten. Inmiddels loopt de omgelegde rijksweg A9 grotendeels door het gebied.

Chipshol, dat sinds het overlijden van Jan Poot in 2018 door diens zoon Peter wordt geleid, heeft vergelijkbare procedures lopen tegen onder meer Haarlemmermeer, Schiphol en Noord-Holland. Zo ligt er een claim van 406 miljoen euro bij de gemeente Haarlemmermeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden