PlusAchtergrond

Lood om oud ijzer, letterlijk dan: op de Amsterdamse Bosbaan moet straks loodvrij worden gevist

Op de Amsterdamse Bosbaan kan vanaf dit najaar alleen nog loodvrij worden gehengeld. Sportvissers kunnen hun loodjes gratis omruilen voor stukjes beton, ijzer en steen. Het vervangen van lood is een gevoelige kwestie: ‘Het materiaal helpt om het geluk af te dwingen.’

Patrick Meershoek
Hengelaars op de Amsterdamse Bosbaan kunnen vanaf eind augustus hun loden gewichten gratis omruilen voor milieuvriendelijke alternatieven in de vorm van stukjes beton, ijzer en steen.  Beeld Sophie Saddington
Hengelaars op de Amsterdamse Bosbaan kunnen vanaf eind augustus hun loden gewichten gratis omruilen voor milieuvriendelijke alternatieven in de vorm van stukjes beton, ijzer en steen.Beeld Sophie Saddington

Het is lood om oud ijzer. Letterlijk: hengelaars op de Bosbaan kunnen vanaf dit najaar hun loden gewichten gratis omruilen voor milieuvriendelijke alternatieven in de vorm van stukjes beton, ijzer en steen. Het gaat om een proef van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV), die weer onderdeel is van een landelijke campagne om loodvrije alternatieven onder de aandacht te brengen. In 2027 moet de hengelsport helemaal loodvrij zijn.

De Bosbaan is een van de vier pilotgebieden in de provincie waar voortaan loodvrij wordt gevist. De primeur was voor Schagen, waar hengelsportvereniging De Baars in mei van dit jaar het Schagerwiel uitriep tot loodvrij viswater. “Wij doen graag mee,” zegt voorzitter Jaap Que van de AHV over de proef. “Met ruim 14.000 leden zijn we een van de grootste verenigingen in het land. Hier kunnen meters worden gemaakt.”

Meer sportvissers

Dat is nodig ook, want het plan was aanvankelijk om al in 2021 landelijk 30 procent van de sportvissers te hebben overgehaald. Dat is niet gelukt, vertelt Mandy Schouws die namens Sportvisserij MidWest Nederland de campagne coördineert. “Tijdens corona hebben veel mensen de hengel weer opgepakt. In twee jaar tijd hebben we er 100.000 leden bij gekregen. We moesten dus meer sportvissers bereiken, terwijl we minder konden doen.”

Nu wordt er op het gaspedaal getrapt om de afspraken uit de zogenoemde Green Deal Sportvisserij Loodvrij alsnog na te kunnen komen. Er moet nog veel gebeuren, want uit onderzoek van onderzoeksinstituut Deltares blijkt dat het jaarlijkse loodverlies door de Nederlandse sportvisserij ruim boven de 500 ton ligt: 470 ton op zee, 54 ton in zoet water. “Lood is schadelijk voor mens en dier en hoort niet thuis in de natuur,” zegt Schouws. “Daarom moeten we snel aan de slag.”

Dat vraagt om loodvervangers, maar ook om een mentale draai. Eenvoudig is de transitie niet, want de omgang met gewichtjes is een van de fijne kneepjes van de hengelsport. “Met name op het hoogste niveau ligt het heel gevoelig,” legt Schouws uit. “Als een sportvisser eenmaal goede resultaten behaalt met zijn loodopstelling, zal hij niet snel overstappen op een andere aanpak. Daar komt ook een gezonde portie bijgeloof bij kijken. Het materiaal helpt om het geluk af te dwingen.”

Wolfraam voor roofvissen

Alternatieven zijn inmiddels ruimschoots voorhanden, zegt bedrijfsleider Nick Groot namens buitensportwinkel Rien de Wolf in Noord. “We merken in de zaak dat steeds meer sportvissers op zoek gaan naar alternatieven. Voor de vissers op karper hebben we een mengeling van beton en ijzer, goedkoper dan lood en eigenlijk ook beter. Voor de roofvissen hebben we wolfraam. Dat kost wel een paar euro’s meer, maar het harde metaal is veel directer dan lood.”

Ook Groot erkent dat het vervangen van lood een gevoelige kwestie is, maar hij is ervan overtuigd dat een loodvrije sportvisserij tot de mogelijkheden behoort. “Ik ben zelf ook om. Negen van de tien keer gebruik ik loodvervangers. Dat bevalt prima.” Schouws wijst op de ervaringen in de jacht waar men in slechts enkele jaren tijd volledig is overgestapt op loodvrije munitie. Het maakt voor de haas of fazant weinig verschil, maar het bewijst dat een snelle transitie mogelijk is.

In Amsterdam heeft zich inmiddels een indrukwekkende coalitie gevormd. Behalve de AHV en de Sportvisserij MidWest Nederland zitten daar ook de gemeente, de provincie en het hoogheemraadschap in. “De proef op de Bosbaan moet zorgen voor een versnelling,” zegt Schouws. “In de Europese Commissie staat het onderwerp ook op de agenda. Dat zorgt er ook voor dat fabrikanten een stapje harder lopen in de ontwikkeling van loodvrije alternatieven.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden