live

Dit was de opening van de Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn is zaterdag 21 juli 2018 officieel geopend, meer dan 50 jaar na de eerste plannen en 16 jaar na het definitieve akkoord over de nieuwe metrolijn. Lees hier alles terug over de start. 

Live

Bekijk nieuwe update(s).
  1. Geen incidenten

    Volgens een medewerkster van de medische staf bij station Rokin verloopt de dag, ondanks de warmte, zonder incidenten. ‘We staan hier alleen voor de wat-als-situatie’.

  2. Feestdag

    Reintje Bloekpoel (69) Ben Putter (80) wilden per se vandaag met de metro reizen. “Het is een feestdag, morgen is het niet bijzonder meer.”

    Het koppel is eerst met de metro naar Noord gereisd en daarna naar Zuid. “We zijn op elk station uitgestapt. Vooral de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat vonden we indrukwekkend. Het is zo diep.” Ook de kunst in de verschilde stations kunnen Bloekpoel en Putter waarderen. “Nu gaan we weer richting Zuid en stappen we uit op Centraal Station om een hapje te eten.” (Station Rokin)

  3. Stomverbaasd

    De Amerikaanse Lawne Rosin (38) woonde in Amsterdam toen 16 jaar geleden het akkoord werd getekend voor de Noord/Zuidlijn.

    ‘Vorig jaar was ik terug in de stad voor vakantie en ik was stomverbaasd dat de metro er nog steeds niet was’. Toen ze hoorde dat de lijn vandaag open zou gaan, heeft ze dit jaar expres wat dagen aan haar vakantie vastgeplakt. Zoon George (9) is namelijk een enorme metroliefhebber.

    ‘Ik vind het zo mooi om naar kaarten te kijken en te zien waar de punten bij elkaar komen’. De wijsvinger van George glijdt gefascineerd over de routekaart bij station De Pijp.

    In Los Angeles, waar de familie vandaan komt, is nauwelijks openbaar vervoer. Ze doen er vrijwel alles met de auto. Erg jammer, vindt Lawne. ‘Een metro is een goede plek om mensen te ontmoeten en het is duurzamer.’

  4. 'Nogal rustig'

    Een servicemedewerker op station Europaboulevard zegt dat ze het 'nogal rustig' vond vandaag. “De mensen die vragen stelden hadden kennisvragen zoals hoe diep het station is of hoe snel de roltrap gaat. Die wisten dat mensen bij het station in de Vijzelstraat 65 seconden op de roltrap staan. Dat is wel opmerkelijk.”

  5. Verjaardagsfeestje

    Voor GVB-directeur Alexandra van Huffelen is het een dubbelbijzondere dag: niet alleen is de door haar zo gewenste Noord/Zuidlijn geopend, ook viert zij haar vijftigste verjaardag.

    "Ik heb nog nooit zoveel mensen op mijn verjaardagsfeestje gehad."

  6. Miss Amsterdam

    Miss Amsterdam en Guido Frankfurther van ondernemersvereniging Rokin hebben net station Rokin geopend.

  7. Te nieuwsgierig

    Vivian Lee (14) komt uit Den Haag en vindt de metro niet zo bijzonder. Het is vooral haar oma die hierheen wilde. “Ik ben te nieuwsgierig om te wachten tot morgen.”

    Het zal niet de laatste keer zijn Laiping Lee Wong (71) gebruikmaakt van de metro. “Ik heb familie in Noord. Nu ga ik nog met de bus, maar voortaan kan ik met de metro. Dat scheelt vast tijd. Toch?”

  8. Ramses Shaffy

    Op station Vijzelgracht kijken reizigers naar de improvisatiedans van Deladanse. Het is niet de enige kunstvorm die aandacht trekt op het station. Boven de 47 meter lange roltrap tekenen gekleurde LED-lijnen langzaam het gezicht van Ramses Shaffy.

    Te langzaam, vinden Wim (71) en Ineke Juwett (74). Ze staan al een dikke tien minuten te wachten bovenaan de trap, maar het portret is nog steeds niet helemaal verschenen. "Het moet echt sneller, toeristen gaan hier niet op wachten," vreest Wim. Zelf blijft het stel wel geduldig staan, "ik durf nu niet meer weg te gaan".

    Als na een klein kwartier dan eindelijk het volledige kunstwerk van Marian Laaper zichtbaar wordt, grijpen de ras-jordanezen naar hun camera. Enkele toeristen met een selfiestick verdringen zich voor een van de roltrappen om een foto te maken. Niet bewust van de reizigers die via de trap naar boven moeten komen. De GVB-medewerker grijpt in. ‘Jullie veroorzaken een opstopping’.

  9. Fiets mee

    Volgens een servicemedewerker zijn de metro’s nog niet ‘fietsproof’. Vandaag mogen mensen sowieso niet met de fiets in de metro, en de kans is klein dat het morgen kan. “Eerst moeten er stickers worden geplakt op de deuren waar dat mogelijk is.”

  10. Mindervaliden

    De liften bij station Noord en Centraal zijn niet goed afgesteld voor mindervaliden, vinden Ines (63) en Ruud (62) uit Centrum. Ines zit in een rolstoel en miste twee keer de lift omdat de deuren te snel sloten. De metro zelf vindt ze wel heel goed toegankelijk.

  11. Paniekmomentje

    Maud en Sofia van 9 stapten op CS in de gereedstaande metro. Toen de deuren sloten bleken hun ouders nog buiten te staan. Geluk bij een ongeluk: een andere ouder was ook ingestapt.

    Even was er paniek, zegt Maud. "Ik dacht nog: als we onze ouders maar niet kwijt raken." Er werd nog wat geschreeuwd op het perron, maar de metro reed gewoon weg, richting Rokin. Vader Mories Römkens riep ze na: "Uitstappen op de volgende halte en daar wachten!"

    Ook hij had een heel kort paniekmomentje. "Toen zag ik dat een van de andere ouders er ook bij zat. Maar anders was het wel spannend geweest."

  12. Treinspotter

    Erwin Albeda (25) is eigenlijk treinspotter maar vandaag maakt hij een uitzondering en zet Albeda ook de metro op de foto met z’n spiegelreflex camera. “Ik ben vanuit Maasland speciaal hiervoor hierheen gekomen. Het is wel heel druk vandaag, maar ik wil alsnog alle stations zien. Daarna ga ik weer terug.” (Station Noord)

  13. Rondleidingen drukbezocht

    De rondleidingen op station Rokin zijn drukbezocht. Medewerkers van het Amsterdam Museum vertellen over de kunst- en gebruiksvoorwerpen die zijn aangetroffen bij de aanleg van de nieuwe metrolijn.

  14. Speciaal uit Londen

    Het echtpaar David (60) en Sally (66) kwam uit Londen voor de opening. David werkte zes jaar als projectleider bij de Noord/Zuidlijn. Hij werd hiervoor gevraagd omdat hij veel technische ervaring had opgedaan als ingenieur van een nieuwe Londense spoorlijn.

    ‘It’s what I do’, lacht hij. Het project was, zelfs voor de ervaren technicus een grote uitdaging, met name rond Amsterdam Centraal. Toen David terugging naar Londen waren de stations nog van kaal beton. Hij is dan ook erg onder de indruk van het eindresultaat.

    Zijn vrouw Sally straalt van trots. Vooral de kunst vindt ze schitterend. Op station Zuid is het koppel even in de war. ‘Waar gaat de metro hierna heen?’

  15. Geschiedenis

    Er is veel interesse in de historische verhalen van de Noord/Zuidlijn. De ingang van station Rokin loopt regelmatig vast doordat geïnteresseerden de toegang versperren.

    Stadsarcheoloog Jerzy Gawronski geeft college.

  16. Extra overstap

    Monique (57) en Ronald de Haan (66) komen uit Purmerend voor de opening. Ze zijn opgestapt in Noord. Monique werkt in Amsterdam dus ze zal voortaan met de bus naar metrostation Noorderpark reizen in plaats van naar Centraal Station. Dat betekent een extra overstap. "Dat extra overstapje is niet erg en qua reistijd maakt het volgens mij niet zoveel uit."

    Wat hun favoriete station is weten ze nog niet, maar de archeologische vondsten op station Rokin vinden ze helemaal geweldig. "Het is toch een stukje geschiedenis."

  17. Waar is de wc?

    Servicemedewerkers op Noord vertellen dat er veel verbazing is van reizigers om het feit dat er geen wc is op het station. “Reizigers vinden dat dat hoort op een groot station.” Er is voor vandaag een wc buiten geplaatst, maar die is morgen weg.

  18. IJs en springkussens

    Bij station Noord is vanalles georganiseerd. In het station staat een band op te treden, er kan geschaakt worden, er wordt gratis koffie en ijs uitgedeeld voor bezoekers en er is een springkussen, een photobooth en een klimmuur (voor kinderen).

  19. Rollator

    Michiel (61) en Bep (76) wonen in zuid. “We zijn in één ruk naar Noord gegaan met de metro. Bijzonder hoor. Nu gaan we terug en stappen we op elk station uit om te zien hoe die zijn geworden.”

    Michiel loopt met een rollator, maar dat levert geen problemen op. “Er zijn invalidestoelen in de nieuwe metro’s en op Zuid en Noord weten we zeker dat de liften toegankelijk zijn.”

    Het echtpaar is wel verbaasd over het feit dat niemand hun tickets heeft gecontroleerd. “Ik ga het ticket bewaren, maar waarom moesten we ons aanmelden?”

  20. Volle bak

    De metro heeft een hoop mensen uit hun tuinstoelen gekregen.

  21. De juiste richting

    Een stel uit Budapest staat totaal verloren bij de rustige halte Europaplein. Ze hebben geen idee dat vandaag de opening is van de Noord/Zuidlijn en willen vooral zo snel mogelijk richting de binnenstad. Vanaf de parkeergarage hebben ze een kwartier rondgedwaald.

    "Vooral de borden zijn moeilijk te lezen," zegt Zoltan (39). Of ze nu weten waar ze naartoe moeten? "Ik denk die kant op," wijst Edit (38) in de goede richting. Als de metro aan komt rijden, haasten ze zich naar de openstaande deur.

  22. Muziek

    Reizigers checken op CS in met de Connectors

  23. 2005

    De families Engelhart en Hilgeman komen vanuit Amstelveen. De kinderen wilden vanmorgen eigenlijk niet mee, maar moeder Hiske Hilgeman heeft ze ervan weten te overtuigen hoe bijzonder de metro is. "Dit kunnen jullie later aan je kleinkinderen vertellen."

    Lina (8) is blij dat opening niet in 2005 was want toen was ze nog niet geboren. Al vindt ze de metro "wel heel duur hoor". Broer Rico(11) hoopt vooral dat er veel eten is vandaag. "Ik hou van eten."

  24. Rokin

    Bij Rokin hingen de eerste reizigers iets voor 14.00 uur al in de hekken.

  25. Computerspel

    Tristan Natividad (10) zit in groep zeven en is groot fan van het openbaar vervoer. “We zijn speciaal hiervoor uit Rotterdam gekomen. Ik heb alles gevolgd via YouTube en er is ook een spel van op de computer. Dan mag je van Noord naar Zuid rijden en verzamel je tijd, dat zijn dan je punten.”

  26. Warmte in de metro

    Bestuurder Jan Leffelaar heeft de eer na de opening van de Noord/Zuidlijn de eerste metro van station Noord naar Zuid te rijden. Hij reed 41 jaar geleden ook als een van de eersten op de Oostlijn, de eerste metrolijn van Amsterdam. "Ik doe dit al een poosje,'' zegt hij nuchter. Maar hij geeft toe dat het toch wel leuk is dat hij nu dit ritje mag maken.

    Leffelaar moet de passagiers meteen tot de orde roepen. "Het is niet de bedoeling dat u uitstapt,'' roept hij om. Het heeft weinig zin, want er stappen toch wat mensen uit op de tussenliggende stations.

    Kinderziektes
    Zo'n compleet nieuwe metro bevalt de bestuurder wel. Hij is niet bang voor eerder aangekondigde kinderziektes. "We hebben langdurig getest.'' Het gaat er tegenwoordig wel anders aan toe dan vroeger, vertelt Leffelaar. "Vroeger kwam er een monteur met een sigaret in zijn mond en een hamer. Nu komen ze met een laptop.''

    De passagiers zijn enthousiast, al klagen ze wel over de warmte in de metro. "Geweldig'', zegt Ria Donkersloot. Ze moest met haar man voor de Noord/Zuidlijn verhuizen, want hun woonark lag in de Sixhaven op het traject. "We hebben behoorlijk veel herrie gehad, maar het is mooi geworden.''

    Tunnelbak
    Annet Visser uit Noord rijdt met een dubbel gevoel mee. "Iedereen heeft het steeds maar over de verzakkingen op de Vijzelgracht, maar in Noord hebben we ook extra veel overlast gehad. Ik woon op de Buiksloterdijk, waar de tunnelbak is geheid. Bij ons zijn ook huizen beschadigd geraakt.''

    Visser is wel blij dat de "drukte nu onder de grond verdwijnt. Het wordt een schonere stad.'' Zelf neemt ze overigens liever de fiets, bekent ze.

  27. 185 euro

    Op Zuid staan enkele kluitjes mensen verwachtingsvol voor de metropoortjes. Ingrid de Booij (65) en Eveline Overdijk (54) uit Zuid reizen eigenlijk nooit naar Noord, maar ze zagen de opening van de metro op de televisie en wilden de rit live meemaken.

    Booij: ‘Amsterdammers zijn altijd heel mopperig, maar ik denk dat dit een aanwinst is voor de stad. De binnenstad is te mooi voor al dat tram- en autoverkeer, dus het is goed dat ‘ie met een metro wordt ontlast.’

    Volgens de vriendinnen heeft elke Amsterdammer 185 euro meebetaald aan de metrolijn. Maar dat vinden ze hem nu al dubbel en dwars waard.

  28. Uit Friesland

    Auke de Vries (49) en Samira Braga (54) staan bij station Rokin. De Vries is uit Friesland hierheen gekomen. “Ik volg het al jaren, ik vind het zo interessant. Vooral de archeologische fondsen. We hebben vandaag ook een rondleiding geboekt. Daarna gaan we het terras op, of even varen.”

    Braga vindt het vooral heel belangrijk voor haar stadgenoten dat de Noord/Zuidlijn er nu is. “Het is echt nodig.”

  29. Burgemeester maakt ritje

    Burgemeester Femke Halsema maakte tijdens de officiële opening een rit over de Noord/Zuidlijn en stapte uit in Noord.

  30. 'Ik gun Amsterdam een autoluwe stad'

    ProRail-directeur Pier Eringa noemt de opening van de Noord/Zuidlijn een fantastische stap voor Amsterdam en voor de rest van Nederland.

    "Het spoor gaat hier ook van profiteren, mijn gevoel zegt me dat mensen liever vanuit een metro op een trein stappen, dan vanuit een bus. Maar het allerbelangrijkste is dat ze uit de auto komen, ik gun Amsterdam een autoluwe stad."

  31. Onder het IJ

    In de eerste metro van Noord naar het centrum heerst een sfeer als van een schoolreisje. Er wordt gezongen en mensen kijken elkaar blij aan. Ada Visscher (77) kan bijna niet geloven dat ze straks onder het IJ door gaat. "Ik woon al mijn hele leven in Noord, dat dit mogelijk is: ongelofelijk!"

    Wel hoopt ze dat Noord ook wel een beetje Noord kan blijven. "Nu is het nog dorps op sommige plekken. Maar als wij naar de overkant kan komen, kan de overkant ook naar ons."

  32. Onhandige routes

    Het is een historische dag, zegt Chris Vonk van de Reizigersadviesraad. "Maar we houden ons hart vast hoe het verder zal gaan de komende weken."

    Vonk maakt zich met zijn organisatie ernstig zorgen over de 'verschraling' van het bovengrondse ov-netwerk. "Trams rijden soms onhandige routes en met name de frequentie gaat in veel gevallen heel erg omlaag. Dat is niet per se goed nieuws voor de reiziger."

    Vonk wil niet alleen kritischer zijn. "Dit is natuurlijk een heel erg mooie dag. We hebben een mooie nieuwe metro. Amsterdam mag daar blij mee zijn."

  33. Gratis mee

    Morgenochtend gaat de metro voor het eerst volgens de dienstregeling rijden, maar kun je dat moment niet afwachten en heb je vanmiddag nog niets te doen? Schrijf je dan hier in voor een gratis rit met de nieuwe metro. Er is nog plek zat.

  34. De speech van Halsema

    AT5 filmde de speech die burgemeester Halsema hield tijdens de opening.

  35. Bestuurder eerste metro in 1977

    Ook aanwezig op de eerste rit was Norma Alberg (nu 65), die in 1977 de bestuurder was van de eerste metro die door Amsterdam reed.

    Destijds vervoerde zij op de Oostlijn onder meer prinses Beatrix en prins Claus. Alberg weet hoe de bestuurder van de eerste rit van de Noord/Zuidlijn zich moet voelen. "Ik was zó zenuwachtig toen!"

  36. Nog 1 dag wachten..

    Michiel Albricht (52) stond vanochtend bij de metrohalte in De Pijp. Hij heeft de bouw van de metrolijn van begin tot eind gevolgd en wacht al jaren. Morgen gaat hij er voor het eerst in rijden, maar alleen omdat hij niet wist dat het vandaag al kon. “Dan voelt nog een extra dag toch wel lang.”

  37. De Noord/Zuidlijn is geopend

    "Duizenden pagina's zijn er geschreven,'' blikte burgemeester Femke Halsema terug. "Honderden uren zijn er gedebatteerd. Over het waarom van de Noord-Zuidlijn. In donkere gangen, in modder, is jaren lang met man en macht gewerkt. Er zijn huzarenstukjes geleverd, er waren technologische hoogstandjes, er zijn verhalen van heldendom, er zijn tranen gevloeid - van verdriet en van blijdschap.''

  38. De metro is geopend

    Na de toespraak van burgemeester Femke Halsema verrichtten acht Amsterdammers die rondom de stations van de nieuwe metrolijn wonen of werken de symbolische opening op het Centraal Station.

    Aansluitend nemen de paar honderd genodigden de allereerste metro naar station Noord, waar nog eens zo'n duizend gasten ze staan op te wachten. In de metro zaten bij aankomst leden van het Nederlands Kamerorkest, dat de Onvoltooide speelde van Schubert.

    Voorafgaand aan de opening stipte cabaretier Martijn Koning nog even de pijnpunten aan over de totstandkoming van de metrolijn. "Ik zie wat tranen bij de bouwers, die hadden nooit verwacht hierbij nog aanwezig te kunnen zijn. Ze kunnen nu in vrede sterven'', grapte hij.

  39. Burgemeester Halsema

    Burgemeester Femke Halsema heeft de Noord/Zuidlijn geopend. Zij plaatste de nieuwe metro in een historische context. "Dit was in de negentiende eeuw de droom van ontwerper Jan Galman. Nu is de metro er. Dromen zijn omgezet in daden."

    De lijn is zeer nodig, stelde Halsema. "De unieke kracht van steden is dat veel mensen dicht op elkaar wonen. Die mensen moet je wel kunnen vervoeren van a naar b."

    Werken aan de Noord/Zuidlijn is werken aan de toekomst van Amsterdam. "Oude volkswijken worden verbonden met hippe hotspots. Door de lijn is Amsterdam echt een stad om het IJ geworden."

  40. Als Noorderling eindelijk Amsterdammer

    "Ik hoor er als Noorderling eindelijk bij dankzij de Noord/Zuidlijn, ik ben een echte Amsterdammer", schrijft Paroolverslaggever Lorianne van Gelder. "Ik mag mee op een proefrit en stuiter van plezier. Het voelt alsof ik een prijs heb gewonnen."

    Lees hier haar verhaal

  41. Sharon Dijksma: 'Het wordt spannend'

    Met de opening van de Noord/Zuidlijn gaat Amsterdam gaat een nieuw tijdperk in, zei verkeerswethouder Sharon Dijksma bij de start van de feestelijkheden ter gelegenheid van de nieuwe metro. "Het wordt spannend. Het zal niet in alle gevallen helemaal van een leien dakje gaan, maar het is belangrijk voor de stad."

    Dit weekend gaat de Noord/Zuidlijn rijden en veranderen tegelijk een aantal belangrijke autoroutes door de binnenstad. Volgens Dijksma staan alle veranderingen in dienst van de nieuwe kloppende levensader van de stad. "Het bovengronds openbaar vervoer gaat zich aanpassen aan de nieuwe metro."

  42. Voorpagina

    Het Parool heeft zaterdag een speciale voorpagina, in de stijl van de beroemde affiche-ontwerper Cassandre, ontworpen door Laurence Whiteley.

  43. Spandoek: Welkom in Noord

    In Noord wordt men welkom geheten met een enorm spandoek bij station Noorderpark. "Vakmanschap kent vele soorten en maten en de aanleg van de Noord/Zuidlijn is daar één van. Zo’n groot project verdient een klein bedankje voor alle betrokkenen", zegt grafisch duo Ivar Spek en Jerry Ronda.

  44. Tram 9 was een allemansvriend

    De een-na-oudste elektrische tram van de stad, lijn 9, scheidt ermee uit. "Voor de reizigers is dit een ramp."

    Hij was van 28 december 1903, een ouwetje dus. De lijn was de een-na-oudste elektrische tram van de stad. Af en aan heeft lijn 9 het toch nog meer dan 114 jaar weten vol te houden.

    Lees verder: Tramlijn 9 (1903-2018) was een allemansvriend

  45. Feestelijke opening

    Tijdens het openingsprogramma houdt cabaretier Martijn Koning een korte conference over de totstandkoming van de metrolijn. De nieuwe burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, geeft een toespraak. Vervolgens verrichten acht Amsterdammers die in de omgeving van de acht metrostations wonen of werken de symbolische opening op Amsterdam Centraal Station.

    Het Nederlands Kamerorkest speelt onder meer de Onvoltooide van Schubert. Daarna nemen de paar honderd genodigden vanaf Amsterdam Centraal Station de allereerste officiële metro naar station Noord, waar nog eens zo'n duizend gasten ze staan op te wachten.

    Het feestje kost ongeveer een half miljoen euro. In de middag kunnen zo'n 50.000 belangstellenden een gratis testritje maken en zijn er allerlei activiteiten langs het traject. De dienstregeling begint zondagochtend om 07.30 uur. De opening is rechtstreeks te zien in een speciale uitzending van de NOS op NPO 1.

  46. Ruggengraat van de stad

    De ingebruikname van de Noord/Zuidlijn betekent een renovatie van het hele netwerk. De nieuwe metro wordt de ruggengraat van de stad. Desoriëntatie van de reiziger ligt op de loer.

    Er is al veel over gezegd en geschreven: de oriëntatie van het stedelijk openbaar vervoer zal niet langer zo sterk op het Centraal Station liggen. Dat oude 'spinnenwebmodel' moet plaatsmaken voor een 'visgraat' waarbij trams meer dan nu het geval tussen oost en west rijden.

    Idee is dat de nieuwe metrolijn de ruggengraat wordt van het openbaar vervoer. Zie de Noord/Zuidlijn als een verdeel­station voor de stad: trams en bussen takken aan en vervoeren reizigers verder naar hun bestemming of vervoeren ze juist naar de metro.

    Lees verder: De Noord/Zuidlijn wordt de ruggengraat van de stad

  47. Gewoon internetten onder de grond

    Voor reizigers die bang zijn dat ze straks na station Zuid of Noorderpark niet meer kunnen bellen of appen is er goed nieuws.

    Telecomaanbieders Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2 hebben de handen ineen geslagen en activeren zaterdag het mobiele netwerk op de Noord/Zuidlijn.

    Door het gebruik van een 11,5 kilometer lang ringleidingssysteem en (richt)antennes op de stations hebben reizigers op het hele traject van de Noord/Zuidlijn 2G-, 3G- en 4G-dekking.

  48. OV echt sneller?

    Amsterdammers reizen vanaf zondag, als het ov-netwerk is afgestemd op de Noord/Zuidlijn, sneller van A naar B. Dat zegt het GVB althans. Maar is dat ook echt zo?

    Het Parool testte dit met reizen die redacteuren maken. Een sneller ov dankzij Noord/Zuidlijn, klopt dat wel?

  49. Alles moet worden aangepast

    Het hele openbaar vervoer gaat zondag op de schop: nieuwe lijnnummers, nieuwe stops en nieuwe routes. En dat betekent ook dat alle haltes en abri's moeten worden aangepast. Een gigantische operatie, die nu al in volle gang is.

    Het Parool liep mee met Fikri Cekici van GVB-afdeling Haltebeheer. "We zijn al even bezig en ik schat in dat we uiterlijk in de loop van zaterdag pas klaar zullen zijn."

  50. Deel uw ervaringen

    Wij zijn heel benieuwd wat u vindt van de nieuwe metro, en naar uw eerste ervaringen. Waarom bent u wel/niet blij met de Noord/Zuidlijn? Mail uw reactie naar nieuwsdienst@parool.nl en wellicht ziet u uzelf online of in de krant terug.

  51. Gratis mee met oldtimerbussen in Noord

    Met de komst van de Noord/Zuidlijn neemt openbaarvervoerbedrijf GVB zaterdag afscheid van een aantal buslijnen. Daarom rijden er nog één keer drie oldtimerbussen door Amsterdam-Noord

    Het meerijden met de oldtimers is voor iedereen gratis. Voor de vaste diensten moeten passagiers nog wel gewoon in- en uitchecken.

    Het gaat om de routes van de lijnen 32, 34, 35, 37 en 38. De oudste bus is gebouwd in 1974, heeft een wijnrode kleur en dient al sinds 1987 ter museumbus. De andere bussen komen uit het bouwjaar 1983 en 1999.

    De dienstregeling van de historische bussen is te vinden op de website van GVB.

  52. Quiz

    Wat weet jij van de Noord/Zuidlijn? Wist je dat er 119.626.655 kilo staal is gebruikt voor de bouw van de Noord/Zuidlijn? Check je feitenkennis over Amsterdams nieuwste metrolijn in deze quiz.

  53. Een dagje Noord/Zuidlijn

    De Oriënt Express. De zijderoute. De Noord/Zuidlijn. Na een project van epische proporties is de metrolijn eindelijk klaar. Een ritje van Noord naar Zuid duurt slechts een kwartiertje, maar er is onderweg genoeg te doen om er een dagje uit van te maken.

    Begin je reis 's morgens in de buurt van Station Zuid met de signature appeltaart van Dudok, drink bij halte Noorderpark een biertje bij een van de lokale brouwerijen.

  54. Big bang in Amsterdam

    Amsterdammers ontwaken zondag in een andere stad. De Noord/Zuidlijn rijdt, maar ook autoroutes in het centrum gaan volledig op de schop. Dat zal ernstig wennen worden in het begin. 'Er zullen dingen misgaan en niet iedereen zal gelijk blij zijn."

  55. Hebben de tegenstanders gelijk gekregen?

    Op 25 juni 1997 werd een referendum gehouden over de Noord/Zuidlijn. De belangrijkste argumenten van de tegenstemmers waren onder andere dat huizen zouden verzakken, ondernemers failliet zouden gaan en dat stadsdeel Noord frequente busverbindingen met de stad moest gaan missen.

    In hoeverre hebben zij 20 jaar later gelijk gekregen?

  56. Video: rijd mee voorin de Noord/Zuidlijn

    Nog even en we kunnen eindelijk gebruikmaken van de Noord/Zuidlijn. Met deze video stap je nu alvast in, en kijk je mee vanaf een unieke plek.

  57. 10 jaar geleden: 'De eerste daklozen'

    Het Parool schreef meer dan zesduizend (6000!) stukken en stukjes over de Noord/Zuid-lijn, zo berekende verslaggever Marc Kruyswijk afgelopen week.

    Die artikelen waren lang niet allemaal positief. Zo schreven we eerder dit jaar nog dat de start van de Noord/Zuidlijn gepaard zal gaan met 'soms ernstige' storingen.

    Nog langer geleden, tien jaar om precies te zijn, ging het echt vreselijk mis. Tijdens de bouw van de Noord/Zuidlijn moesten panden aan de Vijzelgracht ontruimd worden vanwege instortingsgevaar.

    Het Parool kopte op 20 juni 2008: 'NZ-lijn maakt eerste daklozen'

    Enkele maanden later was het weer raak, op dezelfde plek. Ook toen plaatste Het Parool het nieuws op de voorpagina, dit keer met een quote van een bewoner: 'Ik ben fucking dakloos!!'

    Lees de terugblik: Verzakt door de Noord/Zuidlijn: 'Ons huis zakte, kreunde, krijste'

  58. Enige bescheidenheid is toch wel geboden

    De stad krijgt er met de Noord/Zuidlijn bijna 10 kilometer metrolijn bij, en 8 nieuwe stations. Maar van de 165 steden met een metrosysteem wereldwijd blijft Amsterdam na de zomer nog steeds buiten de top 100 vallen.

    Hoe bijzonder is dit Amsterdams huzarenstukje nu echt, in vergelijking met wat andere steden doen?

  59. D-Day

    De dag dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden, wordt D-Day voor Amsterdam. Er zullen dingen misgaan en de veranderingen in het openbaar vervoer zullen sommigen tegen het zere been zijn.

    Was getekend: Sharon Dijksma, de nieuwe verkeerswethouder van Amsterdam: 'De Noord/Zuidlijn gaat meer veranderen dan reiziger lief is'

  60. Dit zijn de 8 stations

    Hoe zien de stations van de Noord/Zuidlijn er eigenlijk uit? Hoe zal het daar zijn en hoe druk wordt het?

    We hebben het op een rij gezet: de 8 nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn ontleed.

  61. Amstelveen als verliezer

    Opeenvolgende wethouders worden niet moe het te herhalen: de Noord/Zuidlijn rijdt straks naar Amstelveen.

    Stellingnames waar het stadsbestuur anno 2018 liever niet aan wordt herinnerd. Want de nieuwe metrolijn komt helemaal niet in Amstelveen.

    Lees verder: Amstelveen: de stille verliezer van de Noord/Zuidlijn

  62. Noord als winnaar?

    Eerst heb je de binnenstad, dan komen de omliggende gebieden en ten slotte, als het echt niet anders kan, beland je in Noord. Zo was het eeuwenlang en zo is het, alle ontwikkelingen op de IJoevers ten spijt, deels nog steeds wel een beetje.

    Maar daar gaat straks verandering in komen. Schrijver Bas Kok: 'Noord is straks binnenstad.'

  63. De verzakte Vijzelgracht

    Nee, de aanleg van de metrolijn verliep niet altijd even soepel. Het was een woensdag, zo'n tien jaar geleden, en voor de toenmalige bewoners en gebruikers van de huizen en kantoren op de Vijzelgracht werd die tiende september een dag die in hun geheugen gegrift staat.

    We gingen terug naar de plek waar het zo vreselijk mis ging, de verzakte huizen op de Vijzelgracht. 'Als ik er langsloop, word ik weer sentimenteel.'

  64. Wie zijn de bestuurders?

    We praten wel steeds over de nieuwe metrolijn, maar wie gaat hem eigenlijk besturen? "Ikke, riep ik en toen mocht ik het nog doen ook. Wat een geluk."

    Lees verder: Dit zijn de bestuurders van het eerste uur

  65. Hoe is de metrolijn ontstaan?

    In de jaren zestig maakt de gemeente een eerste plan voor een metronetwerk, dat begint met de aanleg van de Oostlijn (tussen CS en de dan nog af te bouwen Bijlmer).

    Reden: het is technisch nog onmogelijk een metro onder het CS aan te leggen zonder het station in gevaar te brengen.

    De gekozen volgorde drukt nog altijd een stempel op de Noord/Zuidlijn.

    Lees over de ontstaansgeschiedenis van de Noord/Zuidlijn en de grote problemen bij de aanleg van het miljardenproject. 'Ze lieten mij de kastanjes uit het vuur halen.'

  66. De opening van de NZ-lijn

    Vanaf 22 juli gaat de Noord/Zuidlijn officieel rijden. Deze datum wordt al sinds 2016 aangehouden. Er worden bij de start de nodige 'kinderziektes' verwacht.

    Een dag eerder, op 21 juli, wordt de start gevierd met gratis ritjes naar alle acht stations. Vanaf 14 tot 21 uur kan iedereen gratis met de Noord/ Zuidlijn langs alle acht stations reizen. Daar had je je wel vooraf voor moeten inschrijven.

    Op deze dag worden op de stations en langs de lijn verschillende activiteiten georganiseerd met muziek, theater en tentoonstellingen.

    De opening van de metrolijn is live te volgen op televisie. Het Parool doet de hele dag verslag op Parool.nl, Twitter en Facebook.