Linksom of rechtsom: welke keerlus is handiger voor trams bij CS?

Wat doet het ertoe dat de trams vanaf de Martelaarsgracht linksom of rechtsom voor het Centraal Sta­tion langsrijden? Voor de meeste mensen is het niet iets om je erg druk over te maken, volgens een ander kan het reistijd schelen. 

Beeld Laura Van Der Bijl

Wie zich in die vraag verdiept, zal merken dat het eigenlijk best een interessant probleem is. Want in tegenstelling tot vrijwel alle andere keerlussen voor trams, wordt er aan de westkant voor CS met de klok mee, dus linksom, gekeerd.

Trams die vanaf de Martelaarsgracht naar het eindpunt rijden, en dat zijn er wel vijf, rijden al sinds jaar en dag over de Westelijke Toegangsbrug om op het Stationsplein te komen. En als ze na een korte stop verder rijden, draaien ze via de Sint Nicolaasbrug en de Prins Hendrikkade terug naar de Martelaarsgracht.

Dat trams op de meeste keerlussen tegen de klok inrijden, heeft een reden en die wordt inzichtelijk op de Martelaarsgracht. Hier namelijk moeten trams elkaar door de ongebruikelijke rijrichting kruisen. Niet één keer, maar wel twee keer: zowel naar het station als ervandaan.

Gevolg: er moet regelmatig worden gewacht. Soms maar vijf seconden, maar het kan ook zomaar een halve minuut extra reistijd betekenen. Niet wereldschokkend natuurlijk, dertig seconden tijdverlies, maar het druist behoorlijk in tegen de ambities van het openbaarvervoerbedrijf om waar mogelijk seconden te winnen.

Tijdverlies

Amsterdammer Paul Schipper viel het op. Mede omdat er de komende jaren stevig wordt verbouwd en heringericht aan de voorkant van het station en er alle gelegenheid is deze omissie te herstellen, schreef hij een brief aan een reeks verantwoordelijken. Van burgemeester Femke Halsema tot infrastructuurminister Cora van Nieuwenhuizen, allemaal werden ze geïnformeerd.

Hij wijst in zijn brief op het tijdverlies, maar ook op het feit dat uitstappers bij een rechtsom rijdende tram gewoon kunnen uitstappen aan de kant van het station, in plaats van ingewikkeld te moeten doen met een grote kans op struikelen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente levert de huidige rijrichting meer flexibiliteit op. “Dit ontwerp heeft een vrij lange aanrijroute naar de haltes. Het soms grote aanbod van arriverende trams kan daardoor soepel worden opgevangen.”

Wat ook meespeelt is dat de keuze voor een tegenovergestelde rijrichting ervoor zorgt dat de trams over de Sint Nicolaasbrug allemaal dezelfde kant oprijden. Dat is aanzienlijk veiliger dan trams in twee richtingen over deze drukke voetgangersroute.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden