Amsterdam Bewaar

Lector Paul Peeters: 'Groei Schiphol botst met klimaatdoelen'

Lector Paul Peeters: 'Groei Schiphol botst met klimaatdoelen'
© ANP

De groei van Schiphol, de komst van Lelystad Airport en de toename van het aantal vluchten boven Nederland zijn onhaalbaar als ons land ook de klimaatdoelen van Parijs wil halen.

Het aantal vluchten, met name op de lange afstand, moet juist worden teruggebracht.

Dat zegt Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart aan toerismehogeschool NHTV, die woensdag aan de TU Delft promoveerde op onderzoek naar de milieugevolgen van de mondiale reislust.

Peeters zet vraagtekens bij de keuze van dit kabinet om Schiphol en de luchtvaart als economische motor te bestempelen en verder te laten groeien. "Het is merkwaardig dat klimaateffecten van luchtvaart niet in de groeidiscussie worden meegenomen. Het besluit om Schiphol, Lelystad en de andere vliegvelden te laten groeien, heeft decennialang gevolgen voor het milieu."

Krimp
"Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, ontkomt de luchtvaart niet aan een sterke afname van groei en zelfs krimp in rijke landen. Dat is geen goed aanknopingspunt om de Nederlandse economie aan op te hangen."

Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, ontkomt de luchtvaart niet aan een sterke afname van groei en zelfs krimp in rijke landen

Paul Peeters

In het jaar 2100 reizen we volgens Peeters zonder ingrijpen negen keer zoveel als in 2015, ook omdat we steeds verder weg op reis zullen gaan. De maatregelen die nu worden voorgesteld om die groei - en daarmee de uitstoot van broeikasgassen - te temperen, halen nauwelijks iets uit. 

"De stijgende CO2-uitstoot van het wereldwijde toerisme maakt het hoogst onwaarschijnlijk de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs te halen. Er wordt te veel verwacht van technologische ontwikkelingen in de luchtvaart, maar die kunnen de groei van het aantal reizen en vluchten nooit compenseren." 

Internationale limiet
De milieudoelen zijn volgens Peeters alleen haalbaar als er een internationale limiet komt aan het aantal starts en landingen in de wereld. De hoeveelheid vluchten moet daarbij teruggebracht worden naar het aantal dat tussen 2005 en 2010 werd gevlogen.

En dan nog zijn zware belastingen op de uitstoot van CO2 door vliegtuigen, heffingen op vliegtickets en internationaal beleid om de groei van het toerisme te beteugelen onvermijdelijk.

Lees ook het interview met Paul Peeters: 'Alleen de rem op vliegen kan het milieu nog redden'