Nieuws

Laatste poging financieel akkoord Vervoerregio Amsterdam en het Rijk mislukt

Ook een laatste poging van de Vervoerregio Amsterdam om met het Rijk tot een financieel akkoord te komen om de verschraling van het ov te voorkomen, is mislukt. Of alle bussen, trams en metro’s volgend jaar gewoon doorrijden, is daarmee uiterst onzeker geworden.

Het Parool
Ongestoord de metro pakken vanaf Centraal Station zit er volgend jaar misschien niet meer in. Beeld ANP
Ongestoord de metro pakken vanaf Centraal Station zit er volgend jaar misschien niet meer in.Beeld ANP

Donderdag werd al duidelijk dat de vervoerders en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) er waarschijnlijk niet uit zouden komen. Heijnen stelde een gezamenlijke garantstelling voor van maximaal 150 miljoen euro met aanvullende maatregelen, maar de vervoerders wilden samen 500 miljoen euro als vangnet.

De staatssecretaris heeft daarom besloten voor maximaal 150 miljoen euro garant te staan voor mogelijke tekorten die de openbaar vervoersbedrijven in Nederland oplopen. Dat is voor de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en dertien omliggende gemeenten, niet genoeg.

Tekort van 60 miljoen euro

De regio kampt met een tekort van circa 60 miljoen euro, waardoor komend jaar een bezuiniging van 20 tot 30 procent dreigt. Geen metro’s ’s avonds, minder bussen en geschrapte tramlijnen zijn reële zorgen.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer), voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, vroeg Heijnen om met een beter voorstel te komen. Zelf deed de vervoerregio een duit van zo’n 36,2 miljoen euro in het zakje. Voor het restant van de benodigde 60 miljoen euro werd naar Heijnen gekeken, maar die hoop is nu officieel vervlogen. Meer dan 150 miljoen euro wordt het niet, te delen met alle vervoersbedrijven in het land.

Uiteenlopende prognoses

Volgens staatssecretaris Heijnen is het onduidelijk hoeveel reizigers volgend jaar gebruik gaan maken van bus, metro, tram en trein. De ov-bedrijven, waaronder het GVB, vervoerden door de coronacrisis de afgelopen jaren veel minder reizigers. En die aantallen vallen nog steeds tegen, onder andere omdat er minder toeristen zijn dan voor de crisis. Er zijn verschillende prognoses gemaakt die nogal uiteenlopen.

Heijnen wijst erop dat met de nieuwe regeling en het bedrag van 150 miljoen euro de mogelijke verliezen in het somberste scenario voor twee derde afgedekt zijn. “Met deze regeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden,” aldus de staatssecretaris.

Te scherpe voorwaarden

Van der Horst ziet dat anders. Ze vindt het ‘heel jammer’ dat de partijen er niet uit zijn gekomen, zeker omdat de afgelopen jaren het Rijk, de regio’s en de vervoerders steeds gezamenlijk optrokken. Daarnaast zijn er scherpe voorwaarden verbonden aan de regeling. Zo moeten de vervoersbedrijven hun aanbod na 2023 in balans brengen met de vraag. Ook moeten ze hun best doen om reizigers terug te krijgen. Te scherpe voorwaarden, zo meent Van der Horst. Daardoor is het nog maar de vraag of alle regio's met de regeling uit de voeten kunnen.

Vervoerregio Amsterdam zal nu samen met het GVB, Connexxion en EBS kijken welke mogelijkheden de regeling biedt. Daarna zal duidelijk worden wat de gevolgen zijn voor de dienstregeling.

Tip Het Parool via WhatsApp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Luister onze wekelijkse podcast Amsterdam wereldstad:

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden