Amsterdam Bewaar

Kritiek op plannen voor schrappen ongewenste reclame

Niet iedereen reageert enthousiast op het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren.
Niet iedereen reageert enthousiast op het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren. © ANP

Het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren, waardoor Amsterdammers vanaf volgend jaar hoogstwaarschijnlijk geen ongevraagde reclamepost meer ontvangen, krijgt kritiek van MailDB en de Raad Nederlandse Detailhandel.

De PvdD wil dat automatische reclamepost verdwijnt. Amsterdamse huishoudens die vanaf 2017 wel nog reclamefolders willen ontvangen, kunnen een ja-ja sticker aanschaffen. De Amsterdamse gemeenteraad reageerde positief op het voorstel en neemt het in april in behandeling.

Volgens MailDB, de branchevereniging voor verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk, wordt niet gekeken naar de tegenargumenten. Woordvoerder Herbert Brinkman zegt het niet logisch te vinden om een aanpak te veranderen die aantoonbaar werkt. "Het initiatiefvoorstel gaat geheel voorbij aan het succes van de bestaande brievenbusstickers: de ja-nee sticker of de nee-nee sticker. Ook vraagt het bekendmaken van een Amsterdamse ja-ja sticker een kostbare publiekscampagne en extra productie- en verspreidingskosten."

Daarnaast is een reclamefolder volgens de vereniging maatschappelijk relevant, omdat het consumenten zou helpen besparen. "Bovendien kan de slager om de hoek door reclamefolders laagdrempelig adverteren," aldus Brinkman.

Maar hoe zit het met de 34 kilo papier die per jaar verspild zou worden? Volgens Brinkman houdt de folder juist rekening met het milieu: "85 procent van de folders wordt gerecycled en vervolgens als grondstof gebruikt voor de nieuwe reclame."

Als Amsterdammers op een folder zitten te wachten, dan schaffen zij wel de ja-ja sticker aan

Johnas van Lammeren, PvdD-fractievoorzitter

'Overambitieuze gemeente'
Ook de Raad Nederlandse Detailhandel protesteert tegen het voornemen van de gemeenteraad van Amsterdam om de ja-nee en nee-nee sticker de nek om te draaien. Er mag volgens hen niet achteloos worden omgesprongen met het recht op commerciële informatie. Wouter Weide, secretaris van de Raad Nederlandse Detailhandel, noemt de gemeente 'overambitieus'. 

Johnas van Lammeren, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, snapt dat het schrikken is voor beide partijen. "Maar als Amsterdammers volgens hen echt op een folder zitten te wachten, dan schaffen zij wel de ja-ja sticker aan. En de claim dat 85 procent van de folders gerecycled wordt, wil ik wel eens hard gemaakt zien worden. Hoe weten ze bijvoorbeeld dat de folders naar een recyclebak worden gebracht? Bovendien wordt er dan alsnog milieuschade aangericht door gebruik van inkt en plastic."

"Ze moeten zich aanpassen: ondernemen is vooruit kijken. Die slager om de hoek zou veel gerichter reclame kunnen maken. Waarom een folder maken die nauwelijks wordt gelezen? Ik heb verder geen enkele negatieve reactie een burger gehad."