Amsterdam Bewaar

Kramen Albert Cuyp mogen niet meer blijven staan

De viskraam van Jan Schilder op de Cuyp.
De viskraam van Jan Schilder op de Cuyp. © Marc Driessen

Eén keer per jaar komt de 'kraam' van Jan Schilder van zijn plek. Een hele operatie, waarbij een hoogwerker en een dieplader zijn betrokken. "Dat ding weegt meer dan vijfduizend kilo, die rij je niet zomaar weg," zegt de visverkoper. Maar volgens het stadsdeel zou dat wel moeten, elke dag.

Schilder is een van de koopmannen op de Albert Cuyp die van gekkigheid niet meer weten of ze nou moeten huilen of lachen om de meest recente aanschrijving die ze van de gemeente ontvingen. De verkoopwagens die al sinds jaar en dag 's nachts blijven staan in de straat, moeten per 1 maart elders worden gestald. Zodat de mensen van de reinigingsdienst hun werk naar behoren kunnen doen.

De meeste koopmannen op de Cuyp hebben er geen last van: zij huren een kraam die aan het eind van de middag wordt afgebroken. Maar elf (volgens de Cuyp zelf) of zestien (volgens stadsdeel Zuid) koopmannen hebben een verkoopwagen. Een apparaat dat met bijna geen mogelijkheid van zijn plaats te krijgen is.

Iedereen was tevreden zo, dacht ik

Visverkoper Jan Schilder

Eén keer per jaar
Zoals Schilder dus. In 2001 liet hij, na uitvoerig overleg met het toenmalige stadsdeel, voor 180.000 euro een kraam in elkaar lassen en schroeven. "Wielen zitten er sindsdien ook niet meer onder, we moesten er pootjes onder zetten, zodat de schoonmakers goed hun werk kunnen doen. Eén keer per jaar verplaatsen we hem, om hem van onderen goed schoon te maken. Iedereen was tevreden zo, dacht ik."

Niet dus. De nieuwe marktverordening schrijft, tezamen met het marktreglement, voor dat alle kramen en verkoopwagens uiterlijk om 19.30 uur uit de straat verwijderd zijn, zegt een woordvoerder van Zuid. Volgens hem is de afgelopen jaren een situatie gegroeid waarbij steeds meer verkoopwagens 's nachts blijven staan. "Dit is niet toegestaan. Het stadsdeel heeft hier nooit toestemming of ontheffing voor gegeven. Met handhaven is gewacht totdat duidelijk werd wat de nieuwe marktverordening hierover schrijft."

Schijn tegen
De koopmannen van de Albert Cuyp hebben de schijn misschien een beetje tegen: ze staan bekend als goede klagers die nogal heftig kunnen reageren als ze denken dat hen onrecht wordt aangedaan. Maar dit is echt van de gekke, zegt Bert van den Ende namens de ondernemersvereniging. "Dit toont aan dat het stadsdeel geen kennis heeft van hoe het hier gaat. Die verkoopkarren zijn bijvoorbeeld zo groot en hebben zo'n draaicirkel, dat ze pas weg zouden kunnen als alle kramen zijn afgebroken."

Waar moet ik in godsnaam heen met mijn kar?

En, zegt een koopman die niet met zijn naam in de krant wil: "Waar moet ik dan in godsnaam heen met mijn kar? Er is hier in de omgeving echt nergens stallingsgelegenheid."

Het stadsdeel zegt dat het vinden van stallingsruimte 'een verantwoordelijkheid van de ondernemer' is. "Het is niet zo dat we op 1 maart wagens gaan wegslepen. Maar we gaan wel met ze in gesprek."