Plus

Koningin Máxima opent Amsterdamse scheepswerf voor superjachten

Amsterdam moet de haven worden waar de schepen van de rijken der aarde een grote beurt krijgen. Koningin Máxima opende donderdagmiddag de nieuwe scheepswerf van Feadship voor superjachten tot 160 meter.

Zo’n 450 mensen gaan er werken. Langs de Westrandweg A5 heeft Royal Van Lent een nieuwe scheepswerf gebouwd voor de reusachtige motorjachten waar het familiebedrijf om bekend staat. Met langs de kade van de Moezelhaven een hal van 170 meter lang en 35 meter hoog. Het is de nieuwste scheepswerf voor Feadship, de naam waarmee de jachten van Koninklijke De Vries, De Voogt en Royal Van Lent internationaal worden uitgevent.

Koningin Máxima opende donderdagmiddag de nieuwe scheepswerf op een podium dat middenin het immense binnendok was gelegd. Eerder dit voorjaar werd de 93 meter lange Lady S al binnengevaren en de 68 meter lange Archimedes kwam langs voor een soort servicebeurt, de zogeheten refit. Daar was het tien jaar oude jacht wel aan toe nadat het drie keer rond de wereld was gevaren en naar de Noordpool.

Zuidpool

“En binnenkort gaat het naar de Zuidpool,” zegt een woordvoerder van Feadship. Voor revisie of onderhoud komen de vermogende eigenaren met hun jacht graag terug naar de bouwer. “Met je Rolls-Royce ga je ook niet naar de KwikFit.”

Op Kaageiland, waar ook al zo’n 450 mensen werken, is Van Lent uit zijn jasje gegroeid. Middenin het Zuid-Hollandse plassengebied heeft het 170 jaar oude familiebedrijf twee niet minder indrukwekkende droogdokken van wel honderd meter lang. Maar uiteindelijk moet ook een superjacht naar open zee. De 14 meter brede Julianasluis in Gouda dreigde een bottleneck te worden. De 102 meter lange Symphony, het grootste schip dat Van Lent ooit maakte, paste in 2015 maar ternauwernood.

Buitenbioscoop
De Symphony is een fraai voorbeeld van de superjachten die Van Lent fabriceert, nou ja, het zijn er twee tot drie per jaar. Niet zonder trots wordt op de website van Feadship vermeld dat aan boord ruimte is voor zestien gasten die zich kunnen vermaken met een buitenbioscoop, een bubbelbad en een zwembad met glazen bodem. 

De eigenaar is naar verluidt Bernard Arnault, de champagne- en handtassenmagnaat die laatst nog veel aandacht trok met zijn donatie van 200 miljoen euro voor de renovatie van de Notre Dame. Arnault is met het door hem opgerichte luxeartikelenconglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) dan weer het moederbedrijf van Royal Van Lent.

Directeur Tony Belloni van LVMH roemde het ambachtswerk van Van Lent. “Of het nu champagne, horloges, schoenen of tassen zijn, overal zoeken wij de beste handen van de industrie.” Koningin Máxima had toen al kennis gemaakt met meerdere vaders en zonen die bij de jachtbouwer hetzelfde vak uitoefenen.

Bliksembezoek

Behalve voor de allergrootste schepen is de nieuwe Amsterdamse werf ook bij uitstek geschikt voor de refit. Door de nabijheid van Schiphol en chique hotels leent Amsterdam zich goed voor een bliksembezoek van de puissant rijke eigenaren van deze schepen. Dat was ook de achtergrond van de deze week bekend geworden komst van Royal Huisman, een scheepswerf voor kapitale zeiljachten, naar de Amsterdamse haven.

De Amsterdamse haven prijst zichzelf sinds een paar jaar aan als dé plek voor een refit. “Dat gebeurde vaak in het buitenland terwijl de beste bouwers die schepen hier maakten,” zei havendirecteur Koen Overtoom eerder deze week bij de opening van de nieuwe werf van Royal Huisman, een superjachtenbouwer voor zeilschepen. Het is onderdeel van de strategie om de Amsterdamse haven diverser te maken en niet meer alles af te meten aan tonnen overslag. “Wat kunnen we betekenen voor de stad? Voor de energietransitie, voor circulaire economie en de maakindustrie?”

Over welke klanten zoal kopen bij Royal Van Lent of Feadship worden nooit uitspraken gedaan. Zeker is dat ze kapitaalkrachtig zijn, want als vuistregel geldt dat de jachten een miljoen euro per strekkende meter kosten. Maar over de belangstelling voor het prijskaartje heeft directeur Jan-Bart Verkuyl dan weer een andere vuistregel, zo bleek eerder in Het Parool: “Mensen die vragen hoeveel het kost, kunnen het niet betalen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden