Amsterdam Bewaar

Koepel Aviodome keert terug in Amsterdam

Een artist impression van hoe de koepel uiteindelijk in het Westelijk Havengebied zal terugkeren
Een artist impression van hoe de koepel uiteindelijk in het Westelijk Havengebied zal terugkeren © -

De koepel van vliegtuigmuseum Aviodome, die 15 jaar geleden op Schiphol werd gesloopt, keert terug in Amsterdam.

Evenementenorganisator Teka Groep gaat de karakteristieke koepel herbouwen aan de Seineweg in het Westelijk Havengebied. Het wordt een vergaderlocatie voor 2500 mensen.

De koepel herbergde tussen 1971 en 2003 vliegtuigmuseum Aviodome. Dat moest vijftien jaar geleden, vanwege de toenemende drukte op Schiphol, plaats maken en verhuisde als Aviodrome naar Lelystad Airport.

Wij zien mogelijkheden voor een karakteristieke evenementenlocatie aan de rand van de stad

Frank Berg, Teka Groep

Het koepelgebouw werd een jaar later in delen verkocht aan een kerkgenootschap die er op het bedrijventerein Schiphol-Rijk de grootste jeugdkerk van Nederland in wilde vestigen, maar die plannen kwamen nooit van de grond.

Zeecontainers
In 2010 kwam de koepel, inmiddels opgeslagen in 29 zeecontainers, in handen van Teka, die er eerst een evenementenhal in Barneveld van wilde maken.

"Maar de koepel hoort in Amsterdam," zegt Frank Berg van Teka. "Wij zien mogelijkheden voor een karakteristieke evenementenlocatie aan de rand van de stad."

Hij verwacht geen overaanbod aan vergaderplekken, nu in de stad massaal nieuwe vergader-, congres-, en evenementenlocaties worden gebouwd. Zo nadert op Sloterdijk VEN Amsterdam voltooiing, wordt bij Overhoeks gebouwd aan congresgigant Maritim en op Overamstel aan vergaderhotel Postillion.

Een machtig gezicht
De zogeheten geodetische koepel is naar een ontwerp van de Amerikaanse industrieel ontwerper en uitvinder Richard Buckminster Fuller. Door de constructie draagt het dak zichzelf, zodat er binnen geen kolommen nodig zijn. "We gaan de ruimte wel opdelen. Er komt een grote zaal voor duizend man en verschillende vergaderzalen. Maar we willen wel dat, als je in het midden staat, de hele koepel kunt zien, want het is een machtig gezicht."

De Aviodomekoepel heeft een diameter van 60 meter, steekt op het hoogste punt 23 meter in de lucht en was in de jaren zeventig de grootste geodetische koepel ter wereld.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Wel moet volgens Berg de binnenkant worden geïsoleerd waardoor de constructie niet, zoals in de museumtijd, zichtbaar blijft. "Anders wordt het te koud en te gehorig. Maar aan de buitenkant is het nog precies de koepel van weleer."

"Wij baten wel meer evenementenlocaties uit, zoals kasteel Duurstede en de Rijtuigenloods in Amersfoort. Maar dit wordt ons paradepaardje. Onze eigenaar heeft een voorliefde voor historische bouwwerken. Hij kende Aviodome en toen de koepel acht jaar geleden beschikbaar kwam heeft hij hem gekocht, zonder precies te weten wat er meteen mee te doen."

Duurzaam
De koepelconstructie wordt bewust hergebruikt. "Dit wordt een circulaire evenementenlocatie waarin zoveel mogelijk materiaal wordt hergebruikt en de energie uit een zo duurzaam mogelijke bron komt."

De koepeldelen bevinden zich na anderhalf decennium volgens Berg nog in een opvallend goede staat. "Het is wel een hele puzzel. We zijn alles nagelopen en er bleken nog wat onderdelen te ontbreken. Die hebben we laten bijmaken." 

De bouw, die 19 april start, zal negen maanden duren. Op de plek op Schiphol waar de koepel ooit stond, wordt nu gebouwd aan een vierde toren voor kantoorcomplex The Base.