KLM-topman zegt nee tegen Schiphol op zee

KLM ziet niets in het idee om een luchthaven op zee te bouwen. Topman Pieter Elbers beschouwt het plan als ‘dromerij’ vanwege praktische bezwaren.

Beeld ANP

Dat zegt hij in een interview met De Telegraaf. “Ik zie niet hoe verplaatsing van Schiphol zoden aan de dijk gaat zetten. Met één of twee landingsbanen wordt het moeilijk om ons overstap-netwerk in stand te houden.”

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei deze week dat ze Schiphol op zee serieus gaat bestuderen. Elbers ziet echter meer in het verbeteren van het huidige Schiphol. “Schiphol heeft een fantastische infrastructuur met vijf landingsbanen, en is goed bereikbaar via de weg en spoor. Als we als land veel gaan investeren, laten we dan het huidige Schiphol beter maken. De terminals en het spoor uitbreiden en de Noord/Zuid-lijn doortrekken. Ik geloof in praktische oplossingen.”

Elbers ziet meer in het beter gebruik van de vijf bestaande vliegvelden, plus Lelystad Airport. “Een concept van in zee, nog los van de operationele problemen zoals het zoute water, de wind, vogels en de windmolens, stuit nog op veel praktische uitdagingen. Het is goed dat er serieus naar gekeken wordt, maar ik zie vooralsnog veel praktische bezwaren.”

Kunstmatig eiland

Plannen voor het verplaatsen van Schiphol naar het water worden met regelmaat geopperd. Al bij de eerste groeispurt van Schiphol in de jaren zeventig oordeelde een heuse overheidscommissie dat zulke plannen economisch onhaalbaar waren. Bij de groei van Schiphol begin én eind jaren negentig was een vliegveld in zee wel een serieuze optie. Maar ook toen bleken de kosten veel te hoog. 

Toch laten creatievelingen zich niet tegenhouden. In januari 2018 kwamen zestig organisaties van omwonenden van Schiphol tezamen met een rapport waarin ze pleiten voor het verplaatsen van de luchthaven naar een kunstmatig eiland, ‘de IJvlakte’, voor de kust bij Wijk aan Zee.

Deze Noordzeeluchthaven moet eerst een dependance van Schiphol worden, met één of twee landingsbanen en een platform. Reizigers worden met snelle spoorverbindingen tussen vertrekhal en platform vervoerd. Stap voor stap moeten vluchten van Schiphol naar het satellietveld in de Noordzee worden verplaatst. Uiteindelijk wordt de hele luchthaven dan naar zee verhuisd. Op de plek waar Schiphol nu ligt, ontstaat dan ook ruimte voor woning­bouw. 

De voorzitter van VNO-NVCW Hans de Boer noemde het plan eerder al financieel haalbaar’ De ontwikkeling van woningbouw aan de randen van Schiphol zou de kosten voor de luchthaven op zee kunnen dekken.

Vraagtekens

Maar naast KLM-baas Elbers zijn ook anderen minder enthousiast over het plan. Er zijn wederom grote vraagtekens over de kosten, maar ook over de technische haalbaarheid van een eiland in zee. De IJvlakte moet vlak onder de kust komen - waarvan eerder bleek dat dit vanwege de zeestroming nauwelijks mogelijk is. 

Ook speelt werkgelegenheid in de plannen geen enkele rol. Met een vliegveld in zee verdwijnen ook 70.000 arbeidsplaatsen naar de Noordzee. Daardoor zouden veel meer mensen naar hun werk moeten forenzen. Daarnaast zou de aan en afvoer van vracht van zowel de luchthaven als de zeehaven tot veel verkeer leiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden