Plus

KLM-topman: ‘Tegen deze crisis is geen enkele maatschappij opgewassen’

De coronacrisis betekent niet het einde van de luchtvaart. Als de crisis is weggeëbd, is volgens KLM-topman Pieter Elbers juist een belangrijke rol voor de luchtvaartsector weggelegd bij het economisch herstel. Maar zo ver is het nog niet. ‘Tegen deze situatie is geen enkele maatschappij in zijn eentje opgewassen.’

KLM-topman Pieter Elbers.Beeld ANP

“Het is een gigantisch moeilijke periode. Deze crisis in de luchtvaart  is van ongekende omvang. Voor KLM de grootste uit haar 100-jarige geschiedenis.  We passen onze operatie elke vier tot zes weken aan. Verder kunnen we niet vooruitkijken.”Elbers verwacht dat de impact van de coronacrisis nog wel enige tijd zal voortduren. “Veel langer dan drie, zelfs zes maanden.”

“We weten nog niet hoe de wereld er na de coronacrisis uitziet. Maar ik ga er vanuit dat luchtvaart in die wereld weer een belangrijke plaats inneemt, net als voorheen. Als de economie straks weer wordt opgebouwd, dragen we bij aan de wederopbouw van de handelsrelaties. Onze ambitie is om zo veel mogelijk van ons internationale netwerk te herstellen.  Ook na eerdere crises en oorlogen was het juist de luchtvaart die ontzettend belangrijk was bij de wederopbouw van de economie.”

KLM vliegt sinds zondag nog maar met een beperkte frequentie naar 57 bestemmingen, ruwweg 10 procent van de vluchten die de maatschappij normaliter maakt. Veel minder zal het volgens de topman niet worden.

Het merendeel van de vloot staat op Schiphol aan de grond. “ We zullen proberen om met de resterende vloot het netwerk zo optimaal mogelijk te houden. Ook om te zorgen dat er luchtvracht met medische spullen kan blijven komen. En dat repatriëring van gestrande reizigers kan blijven plaatsvinden en er nog essentiële reizen worden gemaakt.”

Overheidssteun

“Steun van de overheid is cruciaal om deze moeilijke tijd door te komen,” zegt Elbers woensdag tijdens een videopersconferentie. Hij looft vooral de maatregelen waarbij het rijk een deel van de loonkosten heeft overgenomen. “Die steun is heel belangrijk voor ons, vooral de NOW-regeling. We hebben het hard nodig. Ook over drie maanden zijn we nog niet uit de problemen.”

Maar het is niet genoeg. De maatschappij praat met het kabinet over aanvullende steun, op verschillende fronten. “We houden intensief contact met meerdere ministeries.” Ook overlegt KLM  met commerciële partners, waaronder leasemaatschappijen, over uitstel van betalingen.

KLM stelde eerder al vrijwel alle investeringen en projecten uit om zo veel mogelijk geld binnen de deur te houden. “Cash is nu ontzettend belangrijk. Ik ben blij dat we de afgelopen vijf jaar KLM robuuster hebben gemaakt en onze schulden hebben afgebouwd. Ons uitgangspunt nu is goed, als je het vergelijkt met een aantal andere maatschappijen. Maar tegen deze crisis is geen enkele maatschappij in zijn eentje opgewassen.”

Ingrepen

De maatschappij zet intussen haar ingrepen door. Zo verdwijnen 1500 tot 2000 arbeidsplaatsen door natuurlijk verloop, maar ook door het stopzetten van tijdelijke contracten. Volgens Elbers wordt daarbij aan de regels voldaan en zullen in ieder geval gedurende de zes maanden van NOW-steun geen gedwongen ontslagen vallen.  Maar hij benadrukt dat verder moet worden gekeken dan de termijn van die compensatieregeling.

Juist woensdag kwam de gewraakte vliegtaks weer in Den Haag op tafel die het kabinet wil invoeren om de schatkist te spekken. Verantwoordelijk staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) liet de Tweede Kamer weten dat de invoering ervan ondanks de huidige situatie per 21 januari 2021 wordt doorgezet, maar dat er wel een kans is dat de maatregel wordt opgeschort, als de situatie daartoe dwingt.

“Om nu vliegtaks in te voeren is waanzin,” aldus Elbers. “Dat strookt niet met de huidige realiteit. We knokken met elkaar en om KLM in de lucht te houden. Dat notabene dezelfde overheid een vliegtaks wil introduceren, daar begrijp ik echt niets van”

New York

Ondanks oproepen van een deel van het cabinepersoneel en beveiligers op Schiphol blijft KLM dagelijks van en naar New York vliegen, een van de weinige Amerikaanse bestemmingen die de maatschappij overeind houdt.

Volgens topman Elbers staan die vluchten niet zonder reden in het schema. Zo willen nog veel Nederlanders vanuit New York terug naar Nederland. Ook is de route een belangrijke luchtbrug voor vracht, waaronder grote hoeveelheden medische benodigdheden.

Wel zijn inmiddels maatregelen genomen om passagiers - en bemanning - verder uit elkaar te houden en wordt gekeken naar de invoering van temperatuurchecks. Ook is KLM bereid om personeel dat per se niet naar New York wil vliegen, tegemoet te komen. “Niemand wordt verplicht. Ik heb grote waardering en respect voor alle KLM collega’s die ook nu onder deze moeilijke omstandigheden mee knokken voor ons bedrijf.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden