Amsterdam Bewaar

KLM-topman: stakingen Air France zijn desastreus

Pieter Elbers
Pieter Elbers © ANP

De stakingen bij Air France zijn volgens KLM-topman Pieter Elbers 'desastreus' voor moederbedrijf Air France-KLM.

Niet alleen vanwege de 300 miljoen euro schade die ze al hebben veroorzaakt, maar ook voor de 'reputatie, de financiën en interne solidariteit'. "Air France-KLM is in serieuze turbulentie terecht gekomen."

"Ik begrijp de zorgen die er nu leven. Die heb ik ook," schrijft Elbers aan alle KLM-medewerkers. "Ik begrijp de boosheid. Die heb ik ook. Ik begrijp zelfs ook de speculaties over de toekomst."

"Lagekostenmaatschappijen, Gulf-carriers en digitalisering hebben gezorgd voor ingrijpende en onomkeerbare veranderingen in de luchtvaartwereld. Bedrijven met een lange historie, zoals Air France en KLM, moeten zich daarom heel fors aanpassen. Doen we dat niet, dan overleven we het niet. Dit is niet een eenmalige uitdaging, maar een voortdurend proces."

Ongebreidelde stakingsdrang
Hij kapittelt de ongebreidelde stakingsdrang in Frankrijk, die Air France-KLM inmiddels 300 miljoen euro hebben gekost. "Staken is een betekenisvol en te respecteren recht. Maar met dit recht komt echter ook een grote verantwoordelijkheid: het doel heiligt niet alle middelen."

De combinatie heeft KLM in de afgelopen veertien jaar geen windeieren gelegd

Pieter Elbers

"De huidige reeks stakingen gaat te ver en brengt ons bedrijf in alle opzichten veel schade toe. Niet alleen Air France maar de hele groep. De impact is desastreus voor de klantwaardering, de financiën, onze reputatie en de interne solidariteit. Afgelopen periode zijn vele duizenden klanten gedupeerd door deze stakingen."

Geloof
Maar de topman blijft geloof houden in de samenwerking van KLM en Air France. "In 2004 is KLM met Air France opgegaan in Air France-KLM, destijds een voorloper in Europa. Deze combinatie is geboren vanuit de visie op consolidatie in de luchtvaart en vanuit het geloof in de kracht van de combinatie. Hier geloof ik nog steeds in."

"De combinatie heeft KLM in de afgelopen veertien jaar geen windeieren gelegd. Door voorop te lopen en te anticiperen, is KLM volwaardig mee blijven doen op het wereldtoneel als onderdeel van Air France-KLM."

Een complexe balanceeract
Elbers spreekt openlijk van 'een complexe balanceeract' van de KLM-belangen binnen de Franse groep in de afgelopen jaren. "Ik heb zelf ook de afgelopen jaren best moeilijke discussies gehad met de collega's in Frankrijk. Belangrijk is dat we daaruit zijn gekomen en in staat geweest zijn om onze meningsverschillen te overbruggen en om tot oplossingen te komen."

"Bij KLM zijn we sinds 2015 met elkaar in staat geweest om, soms onder spanning, voortgang te maken door enerzijds kosten te besparen en daardoor te investeren. Maar ook hier moeten we soms de plooien glad strijken en met elkaar de delicate balans bewaken. Bij Air France spelen dezelfde discussies. Ook bij Air France is dat lastig en vergt het veel van alle betrokkenen."

Hij roept KLM'ers op mededogen te hebben. "Momenteel heeft Air France het moeilijk met de sociale verhoudingen, met de stakingen, met het vertrek van de topman. De vraag is: wachten we af, wenden we ons af of steken we onze hand uit. Laten we de collega's in Frankrijk de hand reiken, fysiek of symbolisch, en hen laten zien dat we niet voor niets de eerste luchtvaartcombinatie van Europa waren, zijn en blijven."

Lees ook: Druk op Air France: 'KLM-personeel is dit gedrag meer dan beu'