KLM-steun pas op zijn vroegst eind juni geregeld

Nederland zal luchtvaartmaatschappij KLM pas eind juni definitief financieel te hulp kunnen schieten. Volgens moederbedrijf Air France-KLM nemen de besluiten over het pakket van staatsleningen en garantstelling voor commerciële leningen nog weken in beslag.

Beeld ANP

Dat werd dinsdagmiddag bekend tijdens de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM. Waar Frankrijk, goedgekeurd door Brussel, al een compleet steunpakket van zeven miljard euro heeft geregeld voor het luchtvaartconcern en dochter Air France, is Nederland nog altijd bezig met een plan voor twee tot vier miljard euro voor KLM.

Dat Nederland achterloopt bij de Franse steunoperatie van zeven miljard euro voor Air France-KLM en Air France ligt volgens het concern aan verschillen in besluitvorming tussen Nederland en Frankrijk. “In Nederland zal het parlement eerst elke vorm van staatsinterventie moeten goedkeuren,” aldus financieel topman Frédéric Gagey, “zoals een lening aan KLM door de Nederlandse staat. Dat kan meerdere weken vergen.”

Volgens het luchtvaartconcern zijn ‘verschillende Nederlandse banken in staat te participeren in de financiering van KLM die wordt gegarandeerd door de Nederlandse staat. Op dit moment gaan de gesprekken over deze leningen voort’.

Terugbetalen in aandelen

In Frankrijk blijkt te zijn vastgelegd dat de drie miljard euro die de Franse staat uitleent met aandelen terugbetaald kan worden. Dat zou betekenen dat het Franse belang, nu 14 procent, zal stijgen. Of dat ook geldt voor de – naar verluidt – 1,9 miljard euro die Nederland aan KLM wil lenen, hangt af van de voorwaarden die daarbij worden afgesproken.

De miljardensteun is volgens het bedrijf ‘essentieel’. “Ik ben erg blij dat we uitzonderlijke steun hebben ontvangen van de Franse staat om door deze crisis te komen en een basis te leggen voor de toekomst,” aldus topman Benjamin Smith. “Dit is geen blanco cheque. We moeten Air France duurzamer maken. We werken hard aan een saneringsplan waarin de voorwaarden van dit pakket zijn opgenomen. 

25 miljoen per dag

Bij Air France-KLM verdampt momenteel dagelijks zo’n 25 miljoen euro. Het bedrijf verwacht ook niet dat de vluchten voor 2023 weer op het niveau van voor de crisis zijn, mogelijk zelfs pas na 2025. Om geld te besparen is eerder al besloten dit jaar de investeringen terug te brengen van 3,6 naar 2,4 miljard euro.

Ondanks de enorme verliezen in coronatijd en de benodigde financiële steun van banken en overheden, sluit het concern niet uit dat het zijn slag zal slaan als vanwege deze crisis concurrenten omvallen. Volgens het luchtvaartconcern is het duidelijk dat ‘veel maatschappijen de huidige crisis niet zullen overleven’. 

“Consolidatie in het Europese luchtruim is waarschijnlijk onderdeel van het natuurlijk verloop van deze gebeurtenissen. Als zich mogelijkheden voordoen, dan zal de groep deze onderzoeken om, zoals altijd het geval is geweest, te zien of deze bij onze strategie passen.”

“Maar voor dit moment is onze prioriteit onze activiteiten veilig te stellen en onze transformatie middels een saneringsplan te versnellen, om onze positie in sleutelmarkten te versterken.” De nadruk ligt daarbij op Air France en de Franse markt ‘die significante mogelijkheden biedt’.

‘Franse coup’

Het november vorig jaar door Smith aangekondigde reorganisatieplan ligt vanwege de coronacrisis stil. Onderdeel van dat plan was het ‘versimpelen van de afspraken tussen Air France-KLM en de dochtermaatschappijen’, waardoor in KLM-kringen de latente angst voor een ‘Franse coup’ weer de kop op heeft opgestoken.

Halverwege de zomer komt Smith met een aangepast plan, op basis van dezelfde uitgangspunten. Het wachten is op de Nederlandse steunmaatregelen en de bijbehorende voorwaarden. “Ons oorspronkelijke plan is nog steeds solide, we moeten dat nu versnellen,” aldus Smith. “Dat kunnen we doen als we meer duidelijkheid hebben over de voorwaarden van de Nederlandse staat.”

Eén daarvan blijft ‘het succesvolle model van KLM verder te ontwikkelen’, een ander om ‘groei van Transavia voort te zetten’. Smith, die vorig jaar een machtstrijd uitvocht met KLM-topman Elbers: “We zullen de komend eeuw nog veel succes en innovatie van KLM zien, met Pieter Elbers aan het roer.”

Bonus geregeld, ondanks Nederlands verzet

Twee miljoen euro. Dat kan topman Ben Smith van Air France-KLM over een jaar of twee tegemoet zien als hij het luchtvaartconcern veilig door de coronacrisis heen leidt, inclusief steun van banken en overheden. Gisteren stemde ‘slechts’ 84,14 procent van de aandeelhouders in met die prikkel.

Dat was grotendeels  te wijten aan Nederland, dat met zijn belang van 14 procent tegen stemde. De andere tegenstemmers zijn niet bekend. “We zitten in een crisis en er is veel belastinggeld nodig om bedrijven en werknemers door deze crisis te loodsen,” aldus minister Wopke Hoekstra (Financiën). “Dit is daarom niet de tijd voor bonussen voor bestuurders van bedrijven die we moeten steunen.”

Ook de bonus van acht ton over succesjaar 2019 kon op een Nederlandse tegenstem rekenen. Smith krijgt de extraatjes bovenop zijn jaarsalaris van negen ton. Wel zag hij voor dit jaar af van zijn korte-termijnbonus van 768.456 euro.

Het is de eerste tastbare keer dat Nederland gebruik maakt van zijn belang - alhoewel een bij voorbaat kansloze missie. Frankrijk, met dubbel zoveel stemrecht, stemde wel in met de bonussen. De Franse stellen, in tegenstelling tot Nederland, ook niet als voorwaarde voor overheidssteun dat afgezien moet worden van bonussen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden