Amsterdam Bewaar

KLM-piloot wegens 'gevaarlijk gedrag' op non-actief

KLM-piloot wegens 'gevaarlijk gedrag' op non-actief
© Shutterstock

KLM heeft een piloot per direct op non-actief gesteld. De vrouw bleek niet geschikt zelfstandig een vliegtuig te besturen.

De 45-jarige vrouw liep tegen de lamp toen ze na jarenlang vliegen als 'second officer' - de persoon die de captain en co-piloot moet overnemen als ze uitrusten - wilde promoveren tot eerste piloot.

Dat doorgroeien is min of meer verplicht bij KLM, legt een woordvoerder uit. Voor de daaraan verbonden testen in een simulator faalde ze meerdere keren, telkens met stevige kritieken.

Rechtszaak
De woordvoerder van KLM benadrukt dat de vrouw als second officer alleen stukken op de automatische piloot vloog en dat ze daar ook voldoende voor gekwalificeerd was. Landen en opstijgen deed ze als second officer nooit. 

"Ze heeft de vliegschool goed afgerond en alle wettelijke checks gehaald. Maar de bedoeling bij ons is dat je op een gegeven moment doorgroeit. Dat is haar niet gelukt, ze kwam er niet doorheen." De examens en tests die de vrouw moest afleggen waren in een simulator en zijn faarom volgens de KLM-woordvoerder nooit gevaarlijk geweest. 

Nadat ze voor de derde keer was gezakt voor het examen zette KLM haar op non-actief. De vrouw spande een rechtszaak aan tegen haar werkgever en verloor die deze week. 

Psycholoog 
In het vonnis citeert de rechtbank een aantal kritische noten van haar examinatoren, die bijvoorbeeld noteerden hoe ze gevaarlijk gedrag vertoonde tijdens het vliegen. 'Er is zelfs een aantekening gemaakt waarbij de kandidaat door een onweerswolk vloog, een uiterst onveilige situatie, waardoor het vliegtuig aan de rand van een overtreksituatie kwam.'

Daarnaast stond in het advies dat de piloot werd aangeraden om met een psycholoog te praten om haar weerbaarheid te vergroten. Zelf gaf ze aan dat ze telkens zakte vanwege stress van het wisselen van instructeurs en de manier waarop deze haar bejegenden.  

Uitspraak
Volgens de rechter moeten piloten in de lucht juist bestand zijn tegen stressvolle situaties. De rechter oordeelde dat KLM haar genoeg kansen had gegeven om te groeien en nam het oordeel over dat de piloot hiertoe niet genoeg in staat was. De piloot is op non-actief gesteld, maar 'KLM is bereid om met de werkneemster, nu zij weer arbeidsgeschikt is, de mogelijkheden tot herplaatsing in een cabine- of grondfunctie te verkennen.'

De uitspraak is opvallend, omdat de piloot al zeker tien jaar in de cockpit (mee)vloog als second officer.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.