KLM neemt zes Dreamliners van Air France over

KLM gaat ook haar luchtvloot voor transatlantische vluchten verder uitbreiden. De maatschappij neemt zes splinternieuwe Boeing 787 Dreamliners, die eigenlijk voor Air France waren bedoeld, van de Fransen over.

Beeld ANP

Beide maatschappijen wisselen hun orders bij Boeing en Airbus voor lange-afstandstoestellen onderling uit. Zeven Airbus A350-vliegtuigen die door KLM waren besteld, komen in ruil voor de zes Dreamliners terecht bij Air France.

KLM, van oudsher een maatschappij die voor Boeing kiest, gaat daardoor helemaal niet meer met de Airbus vliegen. Air France houdt wel zowel A350’s als Dreamliners in haar vloot.

De ‘Franse’ Dreamliners betreffen de langste versie van het toestel, waarmee 344 passagiers kunnen worden vervoerd. KLM vliegt al met 13 Dreamliners van een kleiner type (294 reizigers).

Eerste exemplaar
Deze zaterdag zou het eerste exemplaar van het grotere type Dreamliner op Schiphol landen om ook het honderdjarig bestaan van de luchtvaartmaatschappij te vieren, maar dat is door leveringsproblemen bij Boeing uitgesteld. Dreamliners kosten per stuk ruim 338 miljoen dollar.

Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeings 787 in haar vloot. De toestellen vormen daarmee met de 29 Boeings 777 de ruggengraat van KLM’s lange-afstandsvloot. De toestellen vervangen onder meer de Jumbojet, waarvan de laatste in KLM-kleuren in 2021 wegvliegt.

Verschillende typen
“Zowel de Boeing 787 als de Airbus A350 zijn uitstekende vliegtuigen,” aldus KLM-topman Pieter Elbers. “Maar vanuit een perspectief van vlootmanagement is het erg belangrijk dat het aantal verschillende vliegtuigtypen waarmee KLM opereert, beperkt blijft.”

Zo is het voor piloten van de kleinere Dreamliner mogelijk met een korte cursus ook op het grotere type te vliegen. Voor de A350 zou daarentegen maanden training nodig zijn geweest en zouden vlieger niet ook op andere types ingezet kunnen worden. “We zijn dan ook blij de 787-vloot via deze ruil uit te kunnen breiden,” zegt Elbers. “Deze extra Boeing 787-10's helpen ons het routenetwerk de komende jaren verder te ontwikkelen.”

Vorige week kondigde KLM al een voorlopige order van 35 toestellen aan bij de Braziliaanse fabrikant Embraer. Die toestellen, waarvan er vijftien tussen 2021 en 2023 worden afgeleverd, zijn bedoeld voor Europese vluchten van KLM Cityhopper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden