KLM moet betalen voor erbarmelijk vervoer schildpadden

KLM moet betalen voor de noodopvang van schildpadden die twee jaar geleden door de luchtvaartmaatschappij onder erbarmelijke omstandigheden zijn vervoerd. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald. 

Beeld ANP XTRA

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) had die noodopvang geregeld en de rekening van 470.000 euro bij KLM neergelegd. Bij een controle in de zomer van 2017 bleken 11.000 schildpadden die vanuit Kenia en Zuid-Amerika naar Azië werden vervoerd, in veel te krappe hokken te zitten. Een aantal had de reis daardoor niet overleefd en een deel van de dieren verkeerde in slechte gezondheid.

De luchtvaartmaatschappij erkende dat het vervoer niet goed was gegaan en was het er ook mee eens dat ingrijpen nodig was, maar claimde voor de rechter dat de opvang goedkoper had gekund in het KLM Dierenhotel op Schiphol. 

Het CBb zei daar niet van overtuigd te zijn omdat het KLM Dierenhotel niet de benodigde waterbassins heeft voor zoveel schildpadden. Bovendien zou KLM bij de controles destijds niet direct hebben aangeboden om de dieren zelf op te vangen, de maatschappij kaartte dat pas tijdens de rechtszaak aan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden