Nieuws

KLM beperkt tijdelijk verkoop tickets voor vluchten vanaf Schiphol

KLM zet een rem op de verkoop van tickets voor vluchten die de komende dagen gaan vertrekken vanaf Schiphol. Dat doet de luchtvaartmaatschappij vanwege de grote drukte op de luchthaven. Er is daardoor nog een beperkt aantal tickets beschikbaar voor vluchten van KLM tot en met aanstaande zondag.

Het Parool
Een KLM vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol.  Beeld ANP
Een KLM vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol.Beeld ANP

“Dit doen we om ruimte te creëren voor het geval er klanten omgeboekt moeten worden als gevolg van de chaos op Schiphol,” aldus de luchtvaartmaatschappij. KLM krijgt naar eigen zeggen veel vragen van klanten die de rijen voor de security hebben gezien en het niet aandurven vanaf Schiphol te vertrekken. De vliegmaatschappij biedt een omboekingsregeling aan.

Al sinds het begin van de meivakantie is het druk op de luchthaven. Er is een tekort aan onder andere bagage-afhandelaars en beveiligers, waardoor mensen de afgelopen dagen soms urenlang in de rij hebben moeten staan en hun vlucht misten.

Ook op Hemelvaartsdag stonden vliegreizigers ’s ochtends vroeg lang in de rij op Schiphol. Vanwege het lange hemelvaartweekend en het personeelstekort bij beveiligers en bagage-afhandelaars was het opnieuw erg druk op de luchthaven. Rond het middaguur was de drukte onder controle en stonden er geen lange rijen meer.

KLM-medewerkers noemen de situatie op de luchthaven niet veel anders dan andere dagen, al was volgens een van hen het drukste moment van de donderdagochtend al rond 05.00 uur. “Toen stond de rij tot aan de snelweg.” Ook zegt zij al een paar keer uitgescholden te zijn.

Actieplan

Schiphol heeft donderdag een actieplan gepresenteerd om in de zomerperiode grote drukte op de luchthaven tegen te gaan. Volgens Schiphol moet met deze maatregelen de verwachte zomerdrukte in goede banen worden geleid.

Onderdelen van het plan zijn werving van nieuw personeel, het aantrekkelijker van de werkomstandigheden op de luchthaven, het optimaliseren van de doorstroom van passagiers en het ‘maakbaar’ maken van Schiphol. Dat wil volgens de luchthaven zeggen dat het aantal vluchten en reizigers overeen moet komen met de hoeveelheid die het beschikbare personeel op dat moment aankan.

“Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar we doen wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen,” aldus topman Dick Benschop in een verklaring. Hij is niet van plan om op te stappen vanwege de chaos op de luchthaven. “Ik denk niet aan opstappen. Ik ben bijzonder gemotiveerd om alles op te lossen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden