Amsterdam Bewaar

Klikken over vuile lucht in de stad? 'Het is kennelijk nodig'

Raadslid Johnas van Lammeren (PvdD)
Raadslid Johnas van Lammeren (PvdD) © Mats van Soolingen

Tientallen Amsterdammers hebben met hulp van de Partij voor de Dieren Brussel aangeschreven omdat de luchtverontreiniging in hun straat de EU-normen overschrijdt.

In theorie kan Nederland dat op een boete komen te staan.

Is het klikken, Nederland boetes aansmeren? "Kan zijn. Het is kennelijk nodig om de gemeente tot actie te laten overgaan," zegt raadslid Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren (PvdD).

Tot 2015 had Nederland uitstel gekregen van de Europese Commissie, maar vanaf dat jaar mocht nergens meer dan 40 microgram stikstofdioxide (NO2) per kubieke meter in de lucht zitten. In drukke straten als de Jan van Galenstraat, de Overtoom en de Amstelveenseweg is de lucht nog beduidend ongezonder, concludeert de PvdD.

Werkprogramma
In de rapportage van de GGD over 2015 telt de partij liefst 23 straten waar het NO2-gehalte boven de 40 microgram is gekomen. Bewoners van al die straten hebben daarom vorige week de overheid op allerlei niveaus gevraagd op te treden. Tot de Europese Commissie aan toe.

Er gebeurt niet genoeg. We overtreden hier de kwaliteitsnorm

Raadslid Johnas van Lammeren (PvdD)

Van Lammeren: "Wij proberen steeds een meerderheid van de gemeenteraad zover te krijgen dat ze instemmen met drastische of draconische maatregelen die per direct werken om de lucht schoner te krijgen. Maar vergeefs. Hier is onze rol uitgespeeld."

Maar de kans lijkt klein dat Brussel Nederland en daarmee Amsterdam dwingt tot extra maatregelen tegen de vieze lucht. Nederland heeft al veel gedaan en kan dat onderbouwen met een omvangrijk werkprogramma. De berekening­en van het RIVM zijn daarvoor maatgevend.

Knelpunten
De GGD-metingen, waar de Partij voor de Dieren op afgaat, zijn juridisch gezien veelal niet bruikbaar omdat daarvoor een ander meetinstrument is
gebruikt dan gangbaar is binnen de EU. Ook zijn de metingen nogal eens te dicht op het wegdek verricht.

Volgens de berekeningen was er in heel Nederland langs 12,5 kilometer weg nog te veel stikstofdioxide in de lucht. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu) gaat ervan uit dat die laatste hardnekkige knelpunten in Rotterdam en Amsterdam in 2020 zeker weg zijn, ook al omdat die gemeenten van haar extra geld hebben gekregen om daar een oplossing voor te vinden. In Amsterdam gaat het vooral om de Stadhouderskade.

Maar de Partij voor de Dieren houdt voet bij stuk: door handhavingsverzoeken kunnen gewone Amsterdammers druk op de ketel zetten. "Er gebeurt wel veel, maar niet genoeg. We overtreden hier de norm," stelt Van Lammeren. "Ja, gemiddeld gaat het beter, maar daar hebben de mensen niets aan als ze in zo'n straat wonen waar de lucht ongezond vies is."