Amsterdam Bewaar

Kan Schiphol nu nog wel verder groeien?

Zonder een duchtige veiligheidsaanpak is groei boven de huidige 500.000 vluchten na 2020 volgens de OVV onmogelijk.
Zonder een duchtige veiligheidsaanpak is groei boven de huidige 500.000 vluchten na 2020 volgens de OVV onmogelijk. © Robin Utrecht/ANP

Veiligheid staat voorop, is het mantra van luchtvaartsector, vliegveld en politici. Maar die staat op Schiphol niet voorop. De veiligheid van het vliegverkeer komt op de tweede plaats, ver na groei.

Het scheelde een haartje, eind maart, bij twee Boeings van KLM en Transavia. De ene 737 maakte een doorstart op de Zwanenburgbaan, waardoor die in het vaarwater kwam van de andere Boeing die net op de Kaagbaan was gestart.

De toestellen passeerden elkaar op dezelfde hoogte op een kilometer afstand - minder dan drie seconden vliegen.

Het is weer zo'n 'incident' dat zich de afgelopen jaren veel vaker boven Schiphol heeft voorgedaan.