Kamer treurt niet om uitstel groei Schiphol door debacle Lelystad Airport

Veruit de meeste partijen in de Tweede Kamer, ook regeringspartij VVD, willen pas over groei van Schiphol praten als er definitief duidelijkheid is over de openingsdatum van Lelystad Airport.

De nieuwe terminal van Lelystad Airport. Beeld ANP

Dat blijkt uit een rondgang van deze krant. Dinsdagavond werd bekend dat de opening van regionaal vliegveld Lelystad opnieuw uitgesteld – deze keer voor onbepaalde tijd. Stikstof en een weifelende Europese Commissie halen volgens luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen een streep door de ‘keiharde’ openingsdatum van april 2020.

Lelystad Airport moet een ‘overloopluchthaven’ worden van Schiphol, van waar dan vakantievluchten kunnen vertrekken. Daarnaast zou Schiphol na 2020 kunnen groeien boven de huidige grens van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Maar er is nu roet in het eten gegooid. En dat vinden meerdere Kamerfracties totaal niet erg.

‘Grenzen bereikt’

“Er zijn een heleboel redenen waarom Schiphol niet verder kan en mag groeien,” vertelt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. “Zo ligt er een stevig rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, is er de stikstofuitspraak van de Raad van State en ook bij het klimaatakkoord past helemaal geen groei van de luchtvaart. De grenzen van Schiphol zijn bereikt. Daar moet gewoon efficiënter worden gewerkt, dan ontstaan er economisch gezien nog steeds kansen. Maar het moet klaar zijn met zestig goedkope vluchten per dag naar Londen. De minister moet daar tegen strijden, niet doordrammen over groei.”

Ook D66’er Jan Paternotte denkt dat onze internationale luchthaven de bestaande ruimte veel efficiënter kan gebruiken. “Schiphol zit al eventjes aan het maximum, daar kan best nog een tijdje bij. En het bestaande plafond van 500.000 vliegbewegingen werkt eigenlijk best goed. Er worden grotere vliegtuigen gebruikt en de bezettingsgraad is gestegen, zodat de uitstoot per passagier daalt. Dus laten we als politici eerst maar eens gaan zorgen dat de huidige bovengrens goed wordt bewaakt, bijvoorbeeld bij nachtvluchten. Dan kijken we daarna of vliegtuigen zoveel stiller en schoner zijn geworden dat Schiphol daarop eventueel nog kan doorgroeien.”

Economische groei

De SP vindt dat Schiphol überhaupt niet verder hoeft te groeien. Kamerlid Cem Laçin: “De luchthaven moet gewoon alleen nog maar beslissingen nemen die echte economische groei en werkgelegenheid bewerkstelligen. Dat betekent: vooral vrachtvluchten en internationale vluchten toelaten. Daar helpen ze Nederland mee.”

De VVD laat weten voorstander te zijn en blijven van een zo spoedig mogelijke opening van Lelystad Airport als ‘overloopluchthaven’ voor vakantievluchten van Schiphol. Kamerlid Remco Dijkstra: “Ik besef heel goed dat Schiphol ook verder moet, maar er is eerst duidelijkheid over Lelystad Airport nodig.” Weliswaar moet de minister nog met een groeiplan voor Schiphol komen, maar de VVD verwijst graag naar het regeerakkoord. Daarin staat dat geboekte milieuwinst door schonere en stillere vliegtuigen deels kan worden gebruikt voor extra vliegbewegingen.

De PVV is de enige partij die hardop beweert dat Schiphol nú door moet in de vaart der volkeren. “Wij zijn nooit tegen de opening van die regionale luchthaven geweest, maar Lelystad Airport is niet nodig,” zegt Kamerlid Dion Graus. “Want de internationale luchthaven kan uiteindelijk op eigen kracht groeien tot 800.000 vliegbewegingen. We zijn de enige partij die zegt: laat Schiphol zelf op korte termijn, zonder enige aanpassing, groeien tot 600.000 vluchten. Zelfs de VVD wil dat nu niet. Doordat er niet naar mij wordt geluisterd, loopt het project Lelystad Airport nu uit op een Betuwelijn-debacle.”

Wordt nu ook de verdere groei van Schiphol uitgesteld?

Met het uitstel van Lelystad Airport is binnen de huidige afspraken ook de verdere groei van Schiphol na oktober 2020 niet mogelijk. De luchtvaartcrisis is compleet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden