Kamer fluit Amsterdam terug: 'Wij gaan over autoplannen'

De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto's toe te staan, stuiten op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. 'Den Haag gaat over die regels, niet Amsterdam.'

Beeld ANP

"Amsterdam zet een stip op de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto's in de stad mogelijk maakt," zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. "En die regels daar gaan we hier in Den Haag over, niet Amsterdam. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan."

De Amsterdamse plannen jagen mensen alleen maar op de kast en op kosten, aldus de liberaal. Daar is de PVV, de grootste oppositiepartij, het roerend mee eens. "Knettergek!," noemt Kamerlid Roy van Aalst de voornemens. "Vanaf 2030 is Amsterdam echt nog alleen voor de subsidie slurpende Tesla-elite. De gewone, diesel- of benzine rijdende man of vrouw is dan de klos."

Toekomstmuziek
Het voorstel van verkeerswethouder Sharon Dijksma loopt ver vooruit op de muziek. In het regeerakkoord van Rutte III staat alleen het streven dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto's emissieloos zijn. Daarnaast klinkt in de Haagse wandelgangen het geluid dat de Amsterdamse ambitie in de praktijk onhaalbaar zal blijken. Er zijn de komende tien jaar simpelweg niet genoeg elektrische auto's beschikbaar om de transitie te realiseren, aldus vervoersexperts.

D66 bevestigt dat probleem. "We steunen de ambitie om zo snel mogelijk te vergroenen, maar het moet wel haalbaar zijn," zegt Kamerlid Rutger Schonis. "In 2030 verwachten we twee miljoen elektrische auto's te hebben, dat zijn er veel te weinig voor de plannen van Amsterdam. Je zult altijd mensen met een (tweedehands) benzineauto overhouden, want zo'n wagen gaat lang mee. Maar dit is een flinke steen in de vijver van Amsterdam, hier moeten we naartoe."

Niet haalbaar
SP'er Cem Laçin vindt dat de overgang bereikbaar moet zijn voor iedereen. "We kunnen mensen niet de auto uit pesten. Dus moeten we druk op producenten leggen, zodat zij sneller en meer schone auto's op de markt gaan brengen en daarmee de markt stimuleren en prijzen gaan zakken. Amsterdam toont ambitie, schone lucht is ook belangrijk. Maar het tempo waarop lijkt vooralsnog niet haalbaar."

GroenLinks staat als enige volop te juichen bij de plannen van de hoofdstad. "Gezonde lucht is van levensbelang. Goed dat Amsterdam een heel duidelijk doel stelt. Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen." De landelijke PvdA, de partij van Dijksma, was niet bereikbaar voor commentaar.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden