Kamer: Behoud werf in Amsterdamse haven

De Tweede Kamer springt in de bres voor scheepswerf Damen en andere havenbedrijven die in de knel dreigen te komen door woningbouw. In de Amsterdamse toekomstplannen voor de haven zijn wonen en werken niet in balans, vindt een meerderheid.

Scheepsrenovatie bij Damen.Beeld Joris van Gennip

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra noemt de deze week door wethouder Victor Everhardt gepresenteerde Havenvisie eenzijdig gericht op wonen. De motie die hij hierover donderdagavond in de Kamer indiende, werd ook ondertekend door PVV, CDA, SP en SGP. De motie kan daardoor rekenen op een meerderheid.

VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) krijgt van de Kamer daarmee de oproep om ‘de integrale belangen van industrie, wonen en werken’ af te wegen. De Tweede Kamer pleit bovendien voor behoud van de maakindustrie in de Amsterdamse haven. Daarbij wordt de werf van Damen uitdrukkelijk als voorbeeld genoemd.

Wegpesten

Dijkstra ergert zich aan de plannen voor de nieuwe wijk Haven-Stad waar Amsterdam 40.000 tot 70.000 woningen wil bouwen, blijkt uit een toelichting van het Kamerlid. De gemeente heeft volgens hem te weinig aandacht voor de belangen van de scheepvaart en de industrie. “Het kan niet zo zijn dat je bedrijven wegpest of weinig perspectief biedt. Dan heb je straks een prachtige stad, maar geen banen.”

De Amsterdamse haven is van nationaal belang, vindt de Tweede Kamer. “Er zitten belangrijke, innovatieve bedrijven die we willen behouden voor Nederland,” zegt Dijkstra. “We hebben niet voor niets 1 miljard euro gestoken in de nieuwe zeesluis.” Het stadsbestuur van Amsterdam trekt te veel zijn eigen plan, volgens Dijkstra. “De provincie komt amper aan tafel.”

Brugdiscussie

De Haagse ergernis kan uitlopen op een nieuwe confrontatie met Amsterdam na de hoog opgelopen brugdiscussie. Toen de gemeente in 2015 aanstuurde op de snelle bouw van twee bruggen over het IJ, kwam politiek en bestuurlijk Den Haag openlijk met bezwaren vanwege de belemmeringen voor de scheepvaart. De plannen voor de Javabrug en een Stenen Hoofdbrug bleken onhaalbaar. Pas onlangs werden extra verbindingen over het IJ nieuw leven ingeblazen door een gezamenlijke onderzoekscommissie in opdracht van de gemeente en de rijksoverheid.

Als in december is gestemd over de motie moet blijken wat de minister ermee doet. Dijkstra rekent erop dat het ministerie de gemeente en de provincie aan tafel roept om meer aandacht te vragen voor het bedrijfsleven in de haven.

Bevolkingsdruk

Het Kamerlid erkent dat de Amsterdamse politiek ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. De gemeenteraad is immers democratisch gekozen. “Ik snap ook wel: de bevolkingsdruk is groot.” Maar dat betekent volgens hem niet dat Amsterdam over de nationale belangen rond de haven heen mag stappen. 

Naar zijn smaak zijn de havenplannen van het stadsbestuur erg politiek gekleurd. “Zo’n haven heb je niet voor de vier jaar dat je bent gekozen. Dit soort beslissingen over de toekomst van woningbouw en industrie neem je voor een periode van minstens dertig jaar.”

Scheepswerf Damen ligt in Noord op een bedrijventerrein dat volgens de plannen van de gemeente op de lange termijn moet plaatsmaken voor de wijk Haven-Stad. Het huurcontract van Damen loopt in 2028 af, waardoor de toekomst al hoogst onzeker is. De gemeenteraad schaarde zich vorige maand unaniem achter een motie van CDA, VVD en ChristenUnie waarin het stadsbestuur werd opgeroepen om Damen te behouden voor het Noordzeekanaalgebied.

In een reactie stelt het stadsbestuur dat het de gemaakte afspraken respecteert met drie grote industriële bedrijven die door de overlast die zij meebrengen de bouw van woningen in de nabijheid onmogelijk maken. Met de bedrijven hebben de gemeente en de provincie in 2009 afgesproken dat in een groot deel van Haven-Stad pas na 2029 woningbouw mogelijk is. Vorig jaar herhaalde burgemeester Femke Halsema al de belofte dat havenbedrijven die dat willen en tot die tijd contracten hebben tot 2040 kunnen blijven, al geldt dat dus niet voor Damen.

Het stadsbestuur onderstreept dat de druk op de woningmarkt groot is, evenals de behoefte aan ruimte voor bedrijven. Volgens het stadsbestuur is voor allebei voldoende ruimte in de plannen voor Haven-Stad. Fijntjes wordt opgemerkt dat de plannen voor Haven-Stad binnen het vorige stadsbestuur zijn opgesteld door VVD-wethouder Eric van der Burg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden