Kabinet: Schiphol mag groeien, Lelystad kan open

Het kabinet houdt onverkort vast aan groei van Schiphol en opening van Lelystad Airport, hoewel de coronacrisis die de komende jaren minder urgent zal maken.

Beeld ANP

Dat staat in de vrijdagmiddag gepresenteerde concept-Luchtvaartnota, die de toekomst van het vliegverkeer tot 2050 schetst. 

De komende dertig jaar kan de luchtvaart in Nederland volgens het kabinet gemiddeld 1,5 procent per jaar toenemen. Schiphol wordt daarbij, zoals vorig jaar al is besloten, beperkt tot maximaal 540.000 vluchten, Lelystad Airport tot 45.000. Het kabinet wil door groei toe te staan de sleutelpositie van Schiphol behouden, de werkgelegenheid zeker stellen en het netwerk van rechtstreekse verbindingen met de rest van de wereld versterken.

Ernstig gehinderden

Daarbij hoort wel dat de overlast en milieuhinder door het vliegverkeer afnemen. Er komt volgens de nota alleen ruimte voor groei als het aantal ‘ernstig gehinderden’ aantoonbaar afneemt. Rondom Schiphol wordt daartoe een geluidmeetnet opgezet dat de werkelijke hinder meet. Nu nog wordt geluidshinder alleen berekend.

Ook zal het aantal nachtvluchten sterk worden teruggebracht. Over de mate waarin dat gebeurt is nog altijd geen duidelijkheid.

De CO2-uitstoot van de luchtvaart zal over tien jaar terug moeten zijn op het niveau van 2005. In 2050 moet de uitstoot vervolgens zijn gehalveerd en in 2070 naar nul zijn teruggebracht. Zoals Het Parool al eerder schreef, komen er in plaats van een grens aan het aantal vluchten plafonds voor de uitstoot van broeikasgas CO2. Pas als die grens is bereikt, mag het vliegverkeer verder groeien naar de volgende, verlaagde limiet.

Luchthavens moeten in 2030 klimaatneutraal opereren. Schiphol zette eind vorig jaar al maatregelen in om dat te bereiken, onder meer met de inzet van elektrische voertuigen.

Lelystad Airport

Het kabinet houdt ook onverkort vast aan de opening van Lelystad Airport in november 2021 om vakantievluchten over te nemen van Schiphol. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat er dan al behoefte is aan het polderveld als overloopluchthaven voor Schiphol. 

Daarnaast wil het kabinet samen met betrokken partijen de internationale verbindingen over het spoor en de weg verbeteren, zodat het aantrekkelijker wordt om voor korte afstanden de trein of de bus te nemen in plaats van het vliegtuig.

“Tot een paar maanden terug zaten we in Nederland met de luchtvaart in een totaal andere situatie,” aldus luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen in een reactie. “Nu zetten we alles op alles om de sector en de vele mensen die er in Nederland hun boterham mee verdienen door een hele zware periode te helpen. Met deze ontwerp-luchtvaartnota leggen we de basis voor de periode na deze crisis.”

Op basis van de nota starten later dit jaar inspraakprocedures. Ook wordt nu gewerkt aan twee Luchthaven Verkeersbesluiten (LVB) voor Schiphol: eentje om de huidige situatie vast te leggen zodat in het vervolg  wel kan worden ingegrepen als geluids- en milieuregels worden overtreden, de andere om groei mogelijk te maken.

'Stuitend’

Volgens milieuorganisaties, die alleen krimp aanvaardbaar vinden, is het ‘stuitend dat in de luchtvaartnota nauwelijks milieugrenzen worden gesteld’. “Het kabinet blijft de luchtvaart ontslaan van haar verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis,” stellen Greenpeace, Milieufederatie Noord-Holland en Natuur en Milieu. “De Tweede Kamer moet hier geen genoegen mee nemen.”

De drie missen ‘harde meetbare grenzen aan geluidhinder’. Ze eisen ook dat de broeikasuitstoot in 2030 niet teruggaat naar het niveau van 2005, zoals het kabinet wil, maar naar dat van 1990.

“Wat betreft geluidhinder stelt de minister omwonenden van Schiphol slechts nader onderzoek en de droom van stillere vliegtuigen in het vooruitzicht in plaats van echte vermindering van geluidshinder. Vliegtuigen worden de komende jaren niet stiller en de gezondheid van omwonenden wordt op deze manier niet serieus genomen.”

Vakbond FNV is blij dat in de nota aandacht is voor de positie van werknemers en hun veiligheid. De bond verwacht wel dat het ministerie spoedig met concrete voorstellen komt om de positie van Schiphol werkers te verbeteren. “De luchtvaart in Nederland moet zich daarnaast veel meer gaan richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit,” aldus bestuurder Joost van Doesburg. “Sociale vestigingsvereisten maken daar  een essentieel onderdeel vanuit.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden