Amsterdam Bewaar

Justitie: Autodief kan ongehinderd zijn gang gaan

Zo ging het vroeger, nu kost het een autodief hooguit een minuut dankzij een 'slotlezer' of 'turbodecoder'.
Zo ging het vroeger, nu kost het een autodief hooguit een minuut dankzij een 'slotlezer' of 'turbodecoder'. © ANP

Bendes autodieven stelen kinderlijk eenvoudig vrijwel elk type auto door sleutels na te maken en de beveiliging te omzeilen met spullen die ze legaal kopen op internet. Justitie wil maatregelen.

Het kost een autodief hooguit een minuut om dankzij een 'slotlezer' of 'turbodecoder' en met wat wroeten en draaien het slot van een auto te ontcijferen. Hij kan de auto dan meteen al openen met datzelfde apparaatje.

De professionele autodieven die justitie onlangs in grote onderzoeken in beeld kreeg, kiezen ervoor thuis met een 'sleutelknipper' een passende sleutel te maken van een blanco exemplaar.

Ze gaan daarmee terug naar de verkozen auto, openen die, omzeilen de startonderbreker met een apparaatje dat de computer in de auto reset (een 'obd-killer') en rijden weg.

Een slot­lezer is voor enkele honderden euro's te koop en een blanco sleutel, een sleutelknipper en een obd-killer kosten samen enkele tientjes.

"We zien in onze grote strafzaken dat de dieven de benodigdheden gewoon via legale webwinkels of Marktplaats kopen," zegt een officier van justitie die zich bezighoudt met de bestrijding van grootschalige autodiefstallen. Hij spreekt namens het OM en wil niet met zijn naam in Het Parool. 

"Op YouTube is in filmpjes te zien hoe ze met de apparaatjes simpel en snel een auto kunnen openen, of het nou BMW is, een Audi, een Volkswagen of een Porsche. Soms werken sleutelmannetjes voor verschillende groeperingen."

Marktplaats
De apparatuur is legaal, omdat iemand die zijn sleutels kwijt is, zijn auto weer aan de praat moet kunnen krijgen. "Je mag het gewoon verkopen en kopen. Evenmin is het verboden op Marktplaats te adverteren met je expertise om zonder braakschade auto's te openen."

De bendes stalen de auto's voor criminelen die er ramkraken mee pleegden of ze als vluchtauto gebruikten

In een recent onderzoek zag de recherche dat een Amsterdamse groep voortdurend op bestelling Volkswagen Tiguans stal, maar ook Audi's en andere bolides.

In een loods stond een gloednieuwe gestolen Range Rover. Uit afgeluisterde gesprekken en in beslag genomen administraties bleek er een bloeiende handel te zijn.

Aan een auto verdiende de groep al snel 5000 euro of meer. "Als je ziet dat ze in één week vier Tiguans stalen, zegt dat iets over de omzetsnelheid."

De bendes stalen de auto's voor criminelen die er ramkraken mee pleegden of ze als vluchtauto gebruikten, maar auto's werden ook omgekat en met een nieuwe identiteit geëxporteerd.

Professioneel
"Toen we van een auto zeker wisten dat die hier was omgekat, is die door buitenlandse autoriteiten aan de kant gezet, waarna die ons meldden dat we ons vergisten. Alles aan de auto klopte keurig. Zó professioneel was die bewerkt." 

Justitie hoopt dat de autobranche, de verzekeraars en de Rijksdienst Wegverkeer maatregelen nemen.

De aanklager: "Strafrecht alleen werkt niet. Ook voor twintig autodiefstallen ga je heus niet twaalf jaar zitten. De straffen beperken zich tot enkele jaren en schrikken niet af. De autobranche en de verzekeraars zouden zich moeten afvragen wat zij kunnen doen om dit maatschappelijke probleem tegen te gaan."

"Je zou het alleen erkende dealers en garagisten kunnen toestaan apparatuur te hebben waarmee auto's zonder originele sleutel zijn te openen en starten."

In recente grote onderzoeken bleken bendes autodieven een duidelijke rolverdeling te hebben:

- Een leverancier van de benodigdheden
- Dieven die de auto's stalen
- Iemand die klanten regelde die hun specifieke wensen doorgaven
- Iemand die de auto's naar de klanten bracht

In het onderzoek naar een Amsterdamse bende waarin de rechtbank woensdag uitspraak doet (justitie heeft straffen tot 3,5 jaar cel geëist), gebruikte een medewerker van een Amsterdamse autodealer de bedrijfscomputer om op te zoeken waar te stelen auto's waren te vinden - en regelde hij kentekens en chassisnummers van identieke auto's om de gestolen auto mee 'te klonen'. In een loods lagen volop losse onderdelen.

Behalve gebruikelijke straattaal als 'nakken' (stelen) en 'waggie' (auto), hield de groep er een specifiek jargon op na. Een 'Sandra' was een handgeschakelde auto, een 'Adrialietje' een automaat.

De voorkeur ging uit naar 'propvolle' auto's: ruim 'gesierd' met accessoires. Was een auto voorzien van parkeerassistentie dan heette het dat 'het chickie zelf naar bed gaat'.