Plus

Jonge Uberchauffeurs op rijles: 'Ik ga niet meer stressen'

Jonge Uberchauffeurs moeten verplicht op veiligheidstraining na een reeks van fatale ongevallen in Amsterdam. Het doet hen inzien dat je zomaar de controle kunt verliezen over je auto. Maar wordt het er echt veiliger op?

Jonge Uberchauffeurs doen een veiligheidstraining van Veilig Verkeer Nederland. De vereniging ziet zevenhonderd chauffeurs langskomen in twintig dagen. Beeld Rink Hof

"Had je het kunnen voorkomen?" Voor instructeur Erik Post is het een automatisme, een vervolgvraag die hij dagelijks stelt. Voor hem in het klaslokaaltje zitten vijftien Uberchauffeurs rond een tafeltennistafel. Of ze wel eens een ongeluk hadden gehad, was de vraag. Eerder al vroeg hij de jonge jongens of ze weleens een bekeuring hadden gekregen.

Een goed antwoord op de vraag of een ongeval, of een bekeuring, voorkomen had kunnen worden, vergt enige zelfreflectie. De houding van de chauffeurs is aan het begin de cursus best defensief: als ze al eens betrokken zijn geweest bij een ongeluk, dan was er in geen enkel geval ook maar enige schuld van de kant van de chauffeurs.

Fietsers hebben het gedaan en scooters rijden ook roekeloos, is de reactie van de chauffeurs. Instructeur Post kijkt de cursisten van deze dag eens diep in de ogen. "Echt waar? Niemand hier heeft wel eens een ongeval veroorzaakt?"

'Duizend keer gehoord'
De Uberchauffeurs zijn hier omdat het moet. Alle chauffeurs jonger dan 25 jaar zijn verplicht mee te doen aan een veiligheidstraining. Doen ze dat niet, dan mogen ze niet langer gebruikmaken van de Uberapp en kunnen ze dus niet meer rijden via Uber. De animo dit dagdeel is wisselend, aantekeningen worden niet gemaakt.

De training begint met een inleiding door Post. Hij vertelt het een en ander over snelheid en remweg ("Als je 50 kilometer per uur rijdt, duurt het al 14 meter voordat je je rem te pakken hebt") en nut en noodzaak van het gebruik van de veiligheidsgordel ("Als je niet vastzit, kop je de voorruit eruit en zitten je tandjes in het stuur"). De chauffeurs, de meesten diep weggedoken in de bontkraag van hun jas, horen het aan en reageren vrijwel alleen op directe vragen.

Halverwege het verhaal wordt Post onderbroken door een van de chauffeurs. Dat hij het niet lullig bedoelt, begint hij, wat meestal het begin is van iets lulligs: "Dit klinkt allemaal toch als een preek van mijn moeder. Je mag geen alcohol drinken. Nee, natuurlijk niet. Ik heb dit allemaal al duizend keer gehoord."

Post laat zich niet uit het veld slaan, hij heeft dergelijke reacties al vaker gekregen. Namens Veilig Verkeer Nederland is hij betrokken bij twintig van deze dagen, waarbij zevenhonderd taxichauffeurs langskomen. Aanleiding: de reeks ongevallen met dodelijke slachtoffers waarbij Uberchauffeurs betrokken waren.

'Het is nu duidelijk'
De houding van de chauffeurs wordt pas actief als zij in de tweede helft van de training iets actiefs krijgen voorgeschoteld: ze mogen op een afgesloten parkeerterrein naast de Arena hard rijden en hard remmen. Op een droog wegdek, maar ook over een grote kunststof mat die met fonteintjes wordt natgehouden. Het is duidelijk: hier zijn de mannen in hun element.

De instructies en vooral de oefeningen lijken goed te landen, hoewel ze ook tijdens slipproeven bij voorkeur slechts één hand aan het stuur hebben. Een van de chauffeurs, ze willen geen van allen met hun naam in de krant, zegt dat hem 'nu wel duidelijk is geworden dat je remweg heel lang wordt als je iets te hard rijdt'. Volgens een andere is het 'eigenlijk gek dat ik hier nog nooit een training voor heb gekregen'.

'Niet meer stressen'
Er gebeurt iets met de mannen. "Ik ga voortaan niet meer stressen, dat heeft helemaal geen zin," zegt er een. Een andere is terughoudender. "Het is goed dat je zo'n training hebt gekregen nu. Maar in het hectische verkeer, terwijl je weet dat je nauwelijks iets overhoudt aan een ritje voor Uber, dan kook je toch al snel over." En: "Aan de meeste ongevallen kun je echt niets doen."

Lees ook: Uber spreekt van 'zorgelijke' situatie na weer dodelijk ongeluk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden