Jacht op aso-scooter boekt succesje

Deelscooters worden niet zelden overdwars op stoepen achtergelaten. De felyxchallenge stelde het aan de kaak en heeft alvast een beetje effect.

Beeld Felyx

Het begon een beetje als een grap en eigenlijk is het dat nog steeds, zegt Erik Bouwer, die op 16 juli onder zijn Twitter-naam Stadsbewonor de hashtag #felyxchallenge muntte. Doel: punten uitdelen aan deelscooters van toen nog alleen Felyx die wél goed geparkeerd stonden. 

Maar wat natuurlijk gebeurde was dat er een lange optocht van foto’s voorbijtrok van scooters waarvan de tijdelijke gebruikers zich helemaal niets aantrokken voetgangers, fietsers en soms zelfs auto’s. Integendeel zelfs.

Het is niet best gesteld met het ‘omgevingsbewustzijn’ van de meeste deelscooteraars, denk je als je de foto’s ziet. De beelden die Bouwer en zijn medestanders maakten van de scooters zijn soms onthutsend, zo asociaal als ze midden op stoepen, zebrapaden en zelfs rijwegen zijn geplaatst. “Het is zeg maar bijzonder als je ziet hoe mensen hun deelscooter achterlaten. Ze trekken zich nergens iets van aan.”

Sentimenten

Maar zie: de actie heeft effect. Deelscooterbedrijf Check, dat net met 350 voertuigen in Amsterdam is gelanceerd naast Felyx, heeft zijn app aangepast. Gebruikers kunnen elkaar aanspreken op hun parkeergedrag. Een woordvoerder bevestigt dat de nieuwe functie is ontwikkeld mede door de ophef die de felyxchallenge losmaakte. “We merkten dat het ging leven, er ontstond een bepaald sentiment over de manier waarop een heel klein deel van onze gebruikers hun scooter achterlieten. Toen hebben we snel deze mogelijkheid toegevoegd.”

Ook D66-raadslid Jan-Bert Vroege werd mede getriggerd door de foto’s die hij zag langskomen op Twitter: hij stelde onlangs vragen aan de wethouder over het onderwerp. Helemaal nu Amsterdam twee aanbieders heeft van deelscooters, wordt de aanwezigheid meer en meer zichtbaar, zegt hij. “Er rijden nu 750 deelscooters rond, we willen voorkomen dat het zo’n chaos wordt als toen een paar jaar geleden duizenden Chinese strooifietsen over de stad werden verspreid.”

‘Heel hinderlijk’

Volgens Vroege gaat het inderdaad regelmatig fout met de deelscooters. “Ze worden anders gebruikt, mensen zetten hem niet altijd zo netjes terug als wanneer het hun eigen scooter was geweest. Ze doen dat nogal onhandig, letten kennelijk niet zo op of ze mensen hinderen. Ik weet niet of ze het expres doen, maar het is heel hinderlijk als je blind bent en er ineens een scooter op je geleidestrook staat.”

Bouwer is blij dat zijn creatieve opwelling heeft geleid tot in ieder geval een poging tot gedragsverandering. “Het is in een klein kringetje enthousiast opgepakt. Er is aandacht, dat is goed. Het is natuurlijk ook welbegrepen eigenbelang: de huurscooter zit in een proeffase. Ze willen wel dat dat goed gaat. Maar tevreden zijn we nog niet met de actie van Check: je kan alleen meldingen doen als je zelf ook de app op je telefoon hebt. Van alle mogelijke manieren om dit probleem op te lossen, heeft Check nu wel voor de minst effectieve gekozen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden