Is een 30 kilometerzone de oplossing voor slechte luchtkwaliteit?

De verkeersas van de Wibautstraat naar de IJtunnel moet een 30 kilo­meterzone worden. Dat vinden omwonenden die donderdagmorgen hun standpunt mochten toelichten in de gemeenteraad.

De Wibautstraat. Beeld Hollandse Hoogte / Michiel Wijnbergh Fotografie

Rond de Valkenburgerstraat zit te veel stikstofdioxide in de lucht, terwijl de uitstoot daarvan al in 2015 aan de normen had moeten voldoen. Met de verlaging van de maximumsnelheid is die vervuiling, maar ook de geluidshinder, snel terug te dringen, betoogde buurtbewoner Michel van Wijk namens de omwonenden.

Eerder kondigde wijkcentrum d’Oude Stadt al een crowdfundingsactie aan met de bedoeling bij de rechter schone lucht te eisen. Volgens Van Wijk zijn er nog 25 bewonersclubs en bedrijven die zich scharen achter de maatregel. Het plan zou op bijval kunnen rekenen van onder meer de Hermitage, het Cygnus Gymnasium, The Student Hotel, de Filmacademie en de Albert Heijn op de Wibaut­straat.

Een 30 kilometerzone zou verkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn ontmoedigen, waardoor er snel effect te verwachten is op de luchtkwaliteit. Naar de zin van Van Wijk komt het actieplan voor schone lucht van wethouder Sharon Dijksma volgend jaar traag uit de startblokken met het weren van meer oude dieselauto’s, terwijl pas in 2022 de binnenstad tot uitstootvrij gebied wordt verklaard, om te beginnen voor voor bussen en taxi’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden