Plus Reportage

Inwoners Zandvoort vallen voor verwachte opbrengst racefestijn

Zandvoort kijkt uit naar de komst van de Formule 1 in 2020, en naar de miljoenen aan extra inkomsten. Er waren weinig kritische vragen tijdens een informatieavond voor inwoners van de badplaats.

Veel kritische geluiden waren er gisteren niet tijdens de informatieavond voor Zandvoorters over de Formule 1 van 2020. Beeld Marc Driessen

Acht maanden tijd heeft Zandvoort nog om alles in gereedheid te brengen voor de komst van de Formule 1. En trek daar dan nog maar een maand vanaf, want de badplaats heeft de ambitie om samen met inwoners en ondernemers gedurende vijf weken toe te werken naar een hoogtepunt in de vorm van de race op een nog niet vastgestelde zondagmiddag in mei.

Behalve de precieze datum moet er nog veel meer duidelijk worden in de komende maanden, was de boodschap van gemeente en de circuitdirectie op een drukbezochte informatieavond voor de Zandvoortse bevolking. De vergunningen moeten nog worden geregeld, het circuit vertimmerd en er moet ook nog een bereikbaarheidsplan komen, met daarin ook de maatregelen voor het spoor.

Tussen wereldsteden

Circuitdirecteur Robert van Overdijk, tevens directeur van Dutch Grand Prix, erkende niet alle nachten even goed te slapen. Maar dat hoeft ook niet, voegde hij er aan toe. “We halen een evenement van wereldformaat naar Zandvoort. Het gaat niet om een plaatselijke snuffelmarkt. Er komt verschrikkelijk veel bij kijken. Met de essentiële zaken liggen we op schema. Maar andere punten op ons wensenlijstje zullen misschien moeten wachten.”

Want Zandvoort haalt de Formule 1 voor minstens drie jaar in huis. Van Overdijk benadrukte nog maar eens hoe bijzonder het is dat de kleine badplaats straks op de racekalender staat tussen wereldsteden als Barcelona, Sjanghai en Mexico. De naam van Zandvoort zal voor, tijdens en na de wedstrijd wereldwijd worden genoemd in 375 miljoen posts op sociale media.

Dat kleine Zandvoort heeft ook nog torenhoge ambities. De Grote Prijs van Nederland moet de groenste race op dezelfde kalender worden, een toonbeeld van duurzaamheid. In de dagen voorafgaand aan de vrije training op vrijdag wil de organisatie het circuit beschikbaar stellen voor hardlopers en fietsers. Het motto van de GP ruikt wel ouderwets naar rokend rubber: un­leash the greatest race spectacle on the planet.

Met nog veel onduidelijkheid over de precieze gang van zaken, werd de informatieavond ook benut om allerlei wilde verhalen te ontzenuwen. Nee, er wordt niet gebouwd in het natuurgebied naast het circuit. Ja, inwoners van Zandvoort kunnen in de week van de race gewoon met de auto het dorp in en uit. Scheidend burgemeester Niek Meijer sprak tegen dat hij na zijn afscheid in dienst treedt van het circuit.

Toerisme is de levensader van Zandvoort en ook in de zaal leek het optimisme de overhand te hebben. Een empathische inwoonster informeerde nog naar de veiligheid van de coureurs, maar een andere aanwezige vond het vooral jammer dat de Zandvoorters geen kaarten hadden gekregen voor het evenement. Weer een ander vroeg hoe het nou moest als het de hele week zou regenen.

Spektakelstuk

Veel kritischer dan dat werd het niet. Dat kwam misschien ook door de cijfers waarmee circuitdirecteur Van Overdijk strooide alsof het bijna sinterklaas was. De economische spin-off van de jaarlijkse race wordt voorzichtig geraamd op 100 miljoen euro, en dat zijn in Zandvoort 100 miljoen redenen om niet met een zaklamp op zoek te gaan naar de schaduwzijden van het luidruchtige spektakelstuk.

Dat de Zandvoortse ondernemers de vruchten moeten plukken van de Formule 1, benadrukte ambtelijk projectmanager Hellas Schelleman met haar opmerking dat het de gemeente te doen is om bezoekers zo lang mogelijk in de badplaats vast te houden en hen zo veel mogelijk geld te laten uitgeven. Volgende week wordt met de ondernemers gesproken over de vervolmaking van wat inmiddels de Zandvoortse aanpak wordt genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden