Amsterdam Bewaar

Instaphulpen moeten reizigers IC Direct beter spreiden

De Intercity Direct rijdt tussen Breda en Amsterdam Centraal.
De Intercity Direct rijdt tussen Breda en Amsterdam Centraal. © NS

Vanaf 25 september zet de NS instaphulpen in om reizigers voor de Intercity Direct op de perrons op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal beter over de perrons te verspreiden.

De Intercity direct, de snelle treinverbinding tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam en Schiphol, rijdt 4 keer per uur. Als reizigers tijdens de spits beter over de perrons zijn verspreid, kan de trein ook bij drukte vaker op tijd vertrekken, is de gedachte van de NS. 

Nu ondervindt de trein regelmatig vertraging omdat reizigers nog even een sprintje trekken en na het fluitsignaal de laatste deuren inspringen. Die vertraging die dat oplevert, is moeilijk in te lopen omdat het op andere stations ook druk is. 

De instaphulpen zijn herkenbaar aan een gele jas of hesje en worden van 07.00 tot 11.00 uur en van 15.30 tot 19.30 uur ingezet.

Ervaring
Op station Schiphol Airport is al ervaring opgedaan met soortgelijke supportmedewerkers. Volgens de NS verspreiden de reizigers zich hierdoor beter over het perron en drommen niet allemaal samen voor dezelfde deur. Ook stappen dan veel minder reizigers in na het fluitsignaal.

De proef op de perrons van Amsterdam en Rotterdam Centraal duurt tot eind oktober en wordt dan geëvalueerd.

Lees ook: Miljoenenboetes NS en ProRail voor falen HSL