Amsterdam Bewaar

Initiatiefvoorstel ja-ja sticker aangenomen

De nee-ja sticker maakt plaats voor de ja-ja sticker.
De nee-ja sticker maakt plaats voor de ja-ja sticker. © ANP

Het initiatiefvoorstel van de Partij van de Dieren is aangenomen: Amsterdammers krijgen vanaf 2017 geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus door de komst van de ja-ja sticker.

Huishoudens krijgen momenteel automatisch reclamepost, waarvan gemiddeld 33 folders per week ongevraagd zijn. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. "Het is tijd dat er een einde komt aan deze verspilling. Onze regeling heeft een grote positieve impact op het milieu: naast papier wordt er ook veel minder inkt, brandstof en plastic verspild," aldus PvdD-fractievoorzitter Johnas van Lammeren.

Het initiatiefvoorstel kreeg steun van alle fracties, behalve van de VVD, CDA en Partij voor de Ouderen. Zij vrezen dat het banen verloren gaan door het tegengaan van de verspreiding van reclamefolders. De andere partijen zien vooral winst voor het milieu.

Oud papier
Amsterdammers die vanaf 2017 nog wel reclamefolders willen ontvangen, dienen een zelf-bekostigde sticker op hun brievenbus te plakken. Van Lammeren benadrukte dat zijn voorstel dus geen verbod op reclamefolders behelst. "Mensen kunnen folders blijven ontvangen, als zij aangeven dat ze dit willen."

Het plan kreeg eerder veel kritiek, onder andere van de reclamebranche en het mkb. "Een nieuw systeem onder de aandacht brengen kost tijd en geld. Dan kun je bijvoorbeeld beter het oud papier inzamelen stimuleren," aldus Stephan van den Eijnden, voorzitter van Maildb, branchevereniging voor verspreiders van ongeadresseerd reclamewerk.

Het college komt met een uitgewerkt plan. Daar zal ook uit blijken per wanneer het niet meer is toegestaan om drukwerk te verspreiden zonder dat daar toestemming voor is gegeven.