In Paradiso draagt Maria niet alleen Jezus, maar ook een mobieltje

Paradiso heeft sinds deze week het kunstwerk It’s a Religion van Mark Walschot. Het is een glas-in-lood Maria met op de ene arm baby Jezus en in de andere hand haar mobieltje. Het is een knipoog naar het karakter van het poppodium, dat vroeger als kerk diende.

Mark Walschots Maria, gezet door Irm Franssen. Beeld Jakob van Vliet

De kunstenaar hoopt dat het bezoekers aan het denken zet. “De dingen die ons gelukkig maken, zijn vaak heel dichtbij. Toch kiezen we ervoor onze aandacht op onze telefoons te richten, iets waar we dan ongelukkig van worden.”

Zoiets ziet ook Max van Bossé, programmeur van Paradiso: “Bezoekers zijn bij een concert verdeeld: blijf ik in het moment of deel ik deze ervaring met de buitenwereld op sociale media?”

Het fascineert Walschot, die neiging om een concert te filmen: “Je mag toch hopen dat je beste vrienden naast je staan. Met wie deel je die filmpjes dan? Het wordt een soort sociale bewijsdrang”.

Religieuze toewijding

Het kerkelijke element in het kunstwerk staat volgens Walschot voor de bijna religieuze toewijding die mensen tot hun mobiel hebben. “Technologie is een soort moderne religie geworden, met de telefoon als ongevraagde, voortdurende biechtstoel. Via onze smartphones delen we alles: wat we leuk vinden, waar we op stemmen, met wie we naar bed gaan. Zo maken we de grote techbedrijven haast onze Nieuwe Goden.”

Op zijn site noemt Walschot het werk Instagramwaardig en roept hij bezoekers van Paradiso op hun tele­foon te pakken. Dat is ironisch bedoeld, hij wil er de groeiende rol van sociale media in de kunst mee aankaarten. “Kun je als kunstenaar ook zonder sociale media bekend worden? Nieuwe kunst lijkt soms vooral te moeten passen in het vierkante Instagramkader.”

Hoe we verantwoordelijker met onze telefoons kunnen omgaan en meer kunnen kiezen voor wat ons gelukkig maakt? Walschot heeft het antwoord niet; wel hoopt hij mensen er met zijn kunstwerk over te laten nadenken.

It’s a Religion is tot de zomer te bewonderen in de kleine zaal van Paradiso – voor wie de ogen van het schermpje kan loskrijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden