Amsterdam Bewaar

In beeld: Zo druk is het inmiddels in Amsterdam

In beeld: Zo druk is het inmiddels in Amsterdam
© Amaury Miller

De situatie is absurd, op het stukje Prins Hendrikkade tussen het Victoria Hotel en het Art'otel. Dagelijks staan daar tientallen toeristen op de stoep, klaar om de oversteek te wagen naar de touringcars die hen naar de Keukenhof moeten brengen.

Tussen stoep en bus ligt een levensgevaarlijk obstakel: het fietspad. Het is een weeffout in de binnenstad, deze confrontatie van het drukste trottoir en het drukste fietspad van de stad.

Toeristen moeten met gevaar voor eigen leven oversteken naar de bus. Degenen die het overleven, sluiten aan in de rij voor de bus en belanden alsnog op het fietspad, waarover duizenden Amsterdammers elke dag van de ene naar de andere kant van de stad fietsen.

Wat daar gebeurt voor het Haarlemsch Koffiehuis is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Al staan er elk jaar meer toeristen. Het toeristenseizoen is alweer in volle gang. De touringcars staan vast op de Prins Hendrikkade, de rij voor het Anne Frank Huis zwelt aan en de bierfietsen rijden weer rond.

Vorig jaar vonden Amsterdammers het al druk in de stad, maar dat is alweer bijna twee miljoen toeristen geleden.

Dus is het alweer drukker in de stad. En volgend jaar weer.

In 2018 zullen, naar schatting, 21,5 miljoen toeristen en dagjesmensen onze stad bezoeken, een toename van bijna 20 procent in twee jaar. De drukte van 2016, het jaar waarin de discussie over drukte tot een hoogtepunt kwam, is anno 2018 kinderspel. Voor beginners. 

Amsterdam heeft sinds 2016 veel maatregelen genomen om de overlast te beteugelen - denk aan een stop op toeristenwinkels, een verbod op de bierfiets, inperking van kamerverhuur aan toeristen. En daar komt nog meer bij, zoals hogere toeristenbelasting, verplaatsing van de cruiseterminal en een vergunningsplicht voor rondleidingen met grote groepen.

Maar deze maatregelen richten zich vooral op de uitwassen van het massatoerisme, niet op de inperking daarvan. Dat is ook onmogelijk, zeker zolang Schiphol blijft groeien.

Dus is het alweer drukker in de stad. En volgend jaar weer. En het jaar daarna. Alleen een economische crisis kan de drukte indammen. Maar ja, wie zit daar op te wachten?