Amsterdam Bewaar

IJburg breidt uit met nieuw eiland voor 20.000 bewoners

Luchtfoto van IJburg.
Luchtfoto van IJburg. © ANP

Ruimte voor de groeiende stad: IJburg krijgt er een eiland van 150 hectare bij. Op deze grootste nieuwe woningbouwlocatie van Amsterdam is plaats voor 8000 nieuwbouwwoningen.

Groter, meer, duurder. Alle records worden gebroken bij de aanleg van het nieuwe Strand­eiland, dat het grootste exemplaar moet worden van de IJburgarchipel.

Zeker 200 miljoen euro aan zand en stenen wordt vanaf deze zomer laag voor laag in het IJmeer gestort, waarna vanaf 2022 geheid kan worden in het ingeklonken nieuwe land. Nog weer wat later wonen er zo'n 20.000 mensen in 8000 huizen: de grootste woningbouwlocatie binnen de gemeentegrenzen.

Als het goed gaat met de stad, breiden de bestuurders haar uit. Zo ging dat in de 17de eeuw met de Oostelijke Eilanden, in de 19de eeuw met het Stationseiland en in de 20ste eeuw met IJburg 1.

En nu de woningschaarste extreem is en de prijzen hoog zijn, bestelt Amsterdam er een zandplaat van 150 hectare bij. "Voor het Strandeiland hebben we onze blik naar de Zuiderzee gewend, waar Marken en Urk als inspiratie dienden," zegt wethouder Eric van der Burg.

Grote verrassing
Toen in 1996 besloten werd tot de aanleg van IJburg, was het de bedoeling dat het project in 2010 zou zijn afgerond. Maar de crisis gooide roet in het eten, waardoor de ontwikkeling na  Haveneiland en Steigereiland stokte.

Hoe al die bewoners moeten reizen, is minder duidelijk

Dit voorjaar wordt gestart met de bebouwing van het veel kleinere Centrumeiland, dat ondanks de crisis per 2013 toch is opgespoten. En als een baggeraar is geselecteerd, drijven de eerste zandschepen misschien deze zomer al op de plek van Strandeiland.

De wijk moet, meer dan de rest van IJburg, het eilandgevoel opwekken. In de ontwerpen is een eiland met zes kilometer zandstrand getekend, dat wordt onderbroken door natuur en bruggen en dat de bebouwing omsluit.

Aan de zuidkant komt een heuveltje, hoog genoeg om de bewoners van de toekomstige Muiderbuurt een prachtig uitzicht te geven. En er is nóg een grote verrassing: de aanleg van het zesde en laatste Buiteneiland, dat groen en onbebouwd kan blijven als 'een cadeau aan de stad'.  

Hoe al die bewoners moeten reizen, is minder duidelijk. Tram 26 wordt doorgetrokken naar het nieuwe land, vanuit Oost wordt een andere tram verlengd en er komt een 'hoogwaardige' busverbinding. Rekening wordt gehouden met de aanleg van een IJmeermetrolijn naar Almere, maar dat is toekomstmuziek.

Van der Burg erkent dat de auto belangrijk blijft. "We hebben eerst een Noord/Zuidlijn af te maken, en dan de discussie over de Oost/Westlijn. Je moet niet iets beloven wat je niet kunt waarmaken of wat pas over 25 jaar realiteit is."