Amsterdam Bewaar

I amsterdam-letters binnen half uur verwijderd

De beroemde rood-witte letters I amsterdam zijn maandagochtend dan echt weggehaald van het Museumplein. Rond 08.00 uur begon de voorbereiding, een half uur later stonden ze op de vrachtwagen.

Het weghalen gebeurde onder toeziend oog van veel mediavertegenwoordigers. Ook een groepje scholieren liet zich voor de laatste keer fotograferen voor bij de letters.

Drie Maleisische toeristen kwamen net te laat. Bepakt en bezakt, want ze vliegen maandag weer naar huis, kwamen ze voor een selfie met I amsterdam. "Ik voel me een beetje verdrietig," zei een van hen toen ze de trucks met de letters weg zag rijden.

Haar reisgenoten legden het tafereel vast op hun telefoon en constateerden: "Maar we hebben nu wel een belangrijk moment gezien, dat ze zijn weggegaan".

Tournee
Na een onderhoudsbeurt gaan de letters op tournee, langs diverse evenementen en locaties. De onderhoudsbeurt is volgens een woordvoerster van Amsterdam Marketing hard nodig, want na tien jaar op het Museumplein is de bovenkant door "al het geklauter'' helemaal kaal.

De ontmanteling is op voorstel van de grootste partij in de Amsterdamse gemeenteraad, GroenLinks. Die vond de bij toeristen populaire letters een symbool van doorgeslagen individualisme. Het voorstel kreeg veel kritiek, maar een meerderheid van de raad stemde er toch mee in.

Toeristen die straks voor niets naar het plein komen voor een selfie bij I amsterdam, krijgen van speciaal aangestelde hosts uitleg over waarom ze niet meer op het Museumplein staan en waar ze nog wel zijn te vinden, zoals in West.

Toch letters?
Het zou ondertussen zomaar kunnen dat toeristen maandag toch letters aantreffen op het Museumplein: kunstenaar Pauline Wiersema wil dezelfde dag nog de letters HUH terugplaatsen op de plek van de I amsterdam-letters, vertelt ze tegen Het Parool.  

"Als de bezoekers de letters zien, lezen ze precies wat ze denken," aldus Wiersema. "'Huh' is een universele klank die overal in de wereld wordt gebruikt door mensen die verrast of verward zijn." 

Lees ook: Citymarketing: wat moet er komen na I amsterdam? en I amsterdam (2004-2018): Een schaamteloos gekopieerd succes

De letters door de jaren heen: