Amsterdam Bewaar

Horeca boos: 'Iens.nl hanteert maffiapraktijken'

Restaurant Adam op de Overtoom.
Restaurant Adam op de Overtoom. © Mats van Soolingen / Het Parool

Iens.nl krijgt veel kritiek van restauranthouders. In de nieuwe strategie van de restaurantwebsite krijgen ondernemers die gebruikmaken van reserveringssysteem SeatMe een voorkeursbehandeling.

Op de nieuwe site van Iens, die eind augustus wordt gelanceerd, krijgt ­online reserveren een sleutelrol. Ondernemers die duidelijk zichtbaar willen zijn op de site, moeten dan ­verplicht gebruikmaken van het reserveringssysteem van Iens, SeatMe geheten. Daarbij betalen ze 1,5 tot 2 euro commissie per couvert.

Op de site van vakblad Misset Horeca klagen ondernemers massaal over het nieuwe verdienmodel. Ook Arne Jan Russchen, eigenaar van restaurant Adam op de Overtoom, is boos. "Dit is gewoon je reinste onzin. Ik wil best betalen om zichtbaar te blijven, maar ik wil geen extra kosten voor reserveringen. Voor een site die onafhankelijk zegt te zijn, vind ik het gewoon maffiapraktijken."

Menukaart
Iens is met twee miljoen bezoekers per maand de grootste restaurantwebsite van Nederland. Alle restaurants in Nederland staan gratis op de site en kunnen door gasten worden gerecenseerd. Veel ondernemers ­betalen nu al maandelijks een paar tientjes om extra zichtbaar te zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld hun profiel ­aanvullen met foto's, openingstijden en de menukaart.

Wie op Iens naar de beste restaurants in Amsterdam zoekt, ziet standaard alleen de restaurants die aan Iens betalen. Pas als de bezoeker van de site aanklikt dat hij  alle cijfers wil zien, worden ook de restaurants zonder betaald profiel zichtbaar.

Iens heeft nu nieuwe abonnementen aangekondigd. Het betaalde profiel komt te vervallen - elk restaurant kan straks foto's en het menu gratis toevoegen - en de restaurants die ­online te reserveren zijn, worden als eerste getoond. Dat wil zeggen: restaurants die via SeatMe te reserveren zijn.

Machtig
Dat stuit restauranthouders ­tegen de borst, omdat ze vaak al een eigen systeem hebben of gebruik maken van concurrenten van SeatMe. Ze willen niet onder de druk van Iens overstappen. Daarnaast verwachten ze  hogere kosten, omdat nu per couvert commissie moet worden betaald.

Als ondernemers niet overstappen, worden ze dus minder zichtbaar op de nieuwe website. "Het rotte hieraan is dat Iens een heel machtig platform is," zegt Russchen. "Iedereen in ­Nederland kijkt op de site als ze uit eten gaan. Maar al heb je het beste cijfer van de stad: als je niet betaalt, kom je niet automatisch bovenaan. Dat mag toch niet zo zijn?"

Al heb je het beste cijfer van de stad: als je niet betaalt, kom je niet bovenaan

Arne Jan Russchen, Restaurant Adam

Heftige reacties
Russchen heeft met enkele andere restaurateurs in Amsterdam Koninklijk Horeca Nederland gevraagd om te kijken of er actie kan worden ondernomen tegen Iens. Een voorlichter van de brancheorganisatie laat weten dat ze veel heftige reacties hebben gekregen en dat ze gaan onderzoeken wat de gevolgen voor de ondernemers en de markt precies zijn.

Een woordvoerder van Iens zegt dat de aanpassingen worden doorgevoerd vanwege 'een betere consumentenervaring' en benadrukt dat alle restaurants in Nederland wel gewoon vindbaar blijven via Iens. "De betaalde dienst die wij leveren is het online reserveersysteem. Recensies kunnen worden geschreven over alle restaurants en alle cijfers zijn gewoon vindbaar."

Iens en SeatMe werden in 2015 overgenomen door Tripadvisor, de grootste reiswebsite ter wereld. Voor de nieuwe site wordt gebruik gemaakt van de technologie van dat bedrijf.