Amsterdam Bewaar

Hoe steken we in de toekomst het IJ over? Dit zijn de opties

De veren tussen het centrum en Noord kunnen de drukte niet aan.
De veren tussen het centrum en Noord kunnen de drukte niet aan. © ANP

Volgens minister Kamp is een brug over het IJ geen goede oplossing om de drukte op het water te verlichten. Welke opties hebben de afgelopen jaren de revue gepasseerd?

Tijdens het Havengildediner in Amsterdam gaf de minister vrijdag aan dat het kabinet allerminst positief tegenover bruggen over het IJ staat. "Dat brede IJ, zonder bruggen, zonder blokkades. Dat zouden we zo moeten houden," zei Kamp.

Daarmee doet hij namens het kabinet een duit in het zakje in de discussie die al meer dan 160 jaar in Amsterdam woedt: hoe steken we het IJ over in de toekomst? 

Met name door het sterk toegenomen gebruik van de veren en de vliegensvlugge ontwikkeling van Noord is de roep om een alternatieve oversteek harder dan ooit.

Welke opties hebben inmiddels de revue gepasseerd? Een overzicht:

1. Een brug

De gemeente Amsterdam is zelf een groot voorstander van een brug over het IJ. Eind 2015 werd bekend gemaakt dat de eerste stukken grond aan de flanken van het IJ gereserveerd zijn. De Adviescommissie IJ-oeververbindingen noemde twee fiets- en voetgangersbruggen: een bij het Stenen Hoofd in West en een bij het Java-eiland in Oost.

Eerder werd ook de optie geopperd voor een nieuwe brug ter hoogte van het Centraal Station. Het plan ligt er al sinds de jaren tachtig, maar veel wordt er niet mee gedaan.

2. Een kabelbaan

Een kabelbaan over het IJ werd in het advies 'Sprong over het IJ' nog als een 'kansrijke optie' omschreven. Maar dat mocht niet baten: de gemeenteraad schoot de optie vorig jaar af.

Buiten de gemeente om onderzoeken twee particulieren de haalbaarheid van een kabelbaan. De 20.000 euro die daarvoor nodig is, haalden ze begin september binnen. Initiatiefnemer Wim Wessels: "We zien de kabelbaan niet als alternatief voor de bruggen en tunnels, maar als een aanvulling in een mix van oplossingen."

Ook de bestuurscommissies van de stadsdelen Noord, West en Oost willen de kabelbaan een kans geven en hebben een financiële bijdrage geleverd.

3. Grotere ponten

Bruggen over het IJ hoeven niet per se de beste oplossing te zijn, aldus directeur Kees Noorman van ondernemersvereniging Oram. Volgens hem kunnen grotere ponten en een hogere vaarfrequentie de pijn al verlichten.

Het zou zomaar kunnen zijn dat bruggen niet de beste oplossing zijn, voorspelt hij. "Ik ben bang dat hier onzorgvuldigheid van komt en die neem je weg door iets meer tijd te nemen." Vandaar de suggestie van een snelle oplossing: meer pontverkeer.

Het GVB heeft eind oktober reeds een nieuwe pont - die groter en schoner is dan de huidige - ingezet. Op het nieuwe IJveer 60 kunnen veel meer reizigers mee, maar het blijft dringen [+].

4. Watertaxi's

Volgens D66 zou Amsterdam een voorbeeld moeten nemen aan Rotterdam en commerciële bedrijven in staat moeten stellen watertaxi's te exploiteren.

"Amsterdam zou net als in Rotterdam de faciliteiten kunnen bieden door bijvoorbeeld op- een afstapplaatsen aan te leggen. Commerciële bedrijven kunnen dan de rest voor hun rekening nemen."

5. Tunnel

Het oeverloze debat over een brug over het IJ zorgt voor veel ergernis bij publicist Roland Haffmans. Volgens hem is de logische oplossing niet een brug, maar een tunnel vanaf het hart van de stad naar de overkant.

Haffmans stoort zich aan het voorspelde gemak over de toeritten naar de gesuggereerde bruggen. "Ik ben bang dat we van die slecht bruikbare op- en afritten krijgen, zoals we ook al zien bij de Nesciobrug richting IJburg."

Zijn advies: de gemeente moet werk maken van een tunnel.

6. Een andere optie?

Heeft u zelf een optie die niet in dit overzicht staat? Mail ons uw idee, inclusief een korte onderbouwing voor dit idee. De leukste inzendingen zullen we verzamelen in een nieuw artikel.