Plus Reportage

Het succes van Q-Factory: ‘Wij hebben de boel opengegooid’

Oefenruimtes met een degelijke basisuitrusting zijn voor iedere band te huur. Beeld Dingena Mol

Muziekcentrum Q-Factory in Oost bestaat vijf jaar en viert het succes met een open dag. Voorganger MuzyQ is vrijwel vergeten.

Popmuzikanten komen voor 12 uur hun bed niet uit, luidt het vooroordeel. In Q-Factory is het op een doordeweekse dag om 10 uur ’s ochtends toch flink druk. Zeker in het deel van de pop­afdeling van het Conservatorium van Amsterdam. In een van de vele repetitieruimtes speelt een ad-hocbandje van studenten, twee weken geleden begonnen aan hun opleiding.

In het restaurant van Q-Factory zitten een docent en een student aan de koffie. De docent is René van Barneveld, voormalig gitarist van de in de jaren tachtig en negentig internationaal succesvolle Nederlandse Urban Dance Squad. Student Sam van Ommen is een beetje bekend van het americanaduo Sam & Julia. “Ik wil beter worden in slidegitaar. Dan is René de man.”

De popafdeling van het conservatorium is een van de vijf muziekopleidingen in Q-Factory. Het pand telt ruim vijftig repetitieruimtes (van solistenkamers tot ruimtes die een compleet koor aankunnen), diverse studio’s, muziekmanagementskantoren en een muziekwinkel. Bladen als De Gitarist en De Slagwerkkrant hebben in Q-Factory hun redactielokaal, het is de thuis­basis van het Balletorkest en bovenin is zelfs een hotel.

Wild Romance

“De meeste artiesten die in het hotel verblijven hebben liever niet dat we dat aan de grote klok hangen,” zegt Jan ’t Hoen, eigenaar van Q-Factory. “Maar als Iggy Pop hier is, is dat bepaald geen geheim. Die zit gewoon in het restaurant.”

Ondernemer ’t Hoen is ook drummer in Wild Romance. In de cultdocumentaire Buying the band is hij de zakenman die de voormalige begeleidingsband van Herman Brood terug in de schijnwerpers wil brengen. Die comeback verloopt met horten en stoten, maar Q-Factory is een succes. Dagelijks werken er 500 tot 600 muzikanten, studenten, docenten.

Allerminst een succes was het ­eerder in het gebouw gevestigde muziekcentrum MuzyQ. Dat ging in 2014 failliet en dat kostte PvdA-stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik de kop. Kosten voor de gemeente: 15 miljoen euro volgens Het Parool, Follow The Money kwam zelfs op 28 miljoen aan lasten voor de gemeenschap.

Zakenman ’t Hoen, die er repeteerde met Wild Romance, werd na het faillissement door de gemeente gevraagd voor een doorstart. Hij exploiteert Q-Factory nu vijf jaar. De eerste twee jaar huurde ’t Hoen het gebouw aan het Atlantisplein, midden in winkelcentrum Oostpoort, daarna werd hij de eigenaar.

Van de ondergang gered

“MuzyQ was heel gesloten. Mensen hadden geen idee wat hier gebeurde. Wij hebben de boel opengegooid. Het café-restaurant is er voor de hele buurt. Er zijn twee zalen, waar 300 en 950 mensen in kunnen. Vroeger waren dat alleen repetitie­ruimtes, wij organiseren er popconcerten. Vorig jaar trokken we 180.000 bezoekers.”

Het beeld dat Q-Factory vooral concerten van oudgedienden en tributebands organiseert, is volgens ’t Hoen onterecht. “Die staan tegenwoordig toch overal? In maart hadden wij John Illsley, de voormalige bassist van Dire Straits. Deze maand stond hij in Paradiso. We hebben ook avonden met jonge, onbekende bands en binnenkort draaien we volop mee met ADE.”

In de hal van Q-Factory zit een filiaal van Keymusic, de muziekketen die onlangs door ’t Hoen van de ondergang werd gered. Mooi detail voor liefhebbers van Buying the band: de jeugdvriend die in de documentaire als zanger en gitarist uit Wild Romance wordt gezet, is tegenwoordig commercieel directeur van Keymusic.

Q-Factory, open dag, Atlantisplein 1, zaterdag 21 september, 11-16 u.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden