Het stonk er, maar wat kon je er painten

De parkeergarage is inmiddels tegen de vlakte, maar een boek en een virtualrealitytour houden de herinnering aan Kempering en de oude Bijlmer levend.

De graffiti uit parkeergarage Kempering is met de sloop verdwenen, maar blijft ook behouden dankzij een nieuw boek en straks een 3D-film. Beeld uit boek ‘Graffiti in de Kempering’
De graffiti uit parkeergarage Kempering is met de sloop verdwenen, maar blijft ook behouden dankzij een nieuw boek en straks een 3D-film.Beeld uit boek ‘Graffiti in de Kempering’

Vies, groot, kaal beton, oude auto’s, duistere types: voor graffitischrijver AZHQ was de parkeergarage Kempering een bron van inspiratie. “Graffiti vind ik het mooist op plekken waar het een beetje grimy is, in een verpauperde buurt,” vertelt hij in een dinsdag gepresenteerd boek over de graffiti in Kempering. “De Bijlmer was voor mij dan ook een ideale plek voor graffiti. Ik kreeg er altijd een Bronxgevoel bij.”

Het werk van AZHQ ging eerder dit jaar verloren met de sloop van de oude garage, maar in het boek Graffiti in de Kempering zijn de pieces voor de eeuwigheid vastgelegd, net als het werk van andere straatschilders als Fidel, THE Rasper, Mick La Rock, Shet, Ezel en Anopsy. De laatste in het boek: “Het was erg donker en vochtig, het stonk er naar urine, maar ik werd meteen verliefd op deze ruimte.”

Het verzamelde werk is indrukwekkend, maar minstens zo mooi zijn de interviews met de makers die herinneringen ophalen aan de arbeid in de sloopgarage. Shet: “Ik heb veel garages bezocht om te painten en ik ben wel wat gewend, maar de laatste, Kempering, die stonk echt het meest van allemaal. Ik had nog nooit gehad dat ik een piece aan het zetten was en dat ik zowat over mijn nek ging van de stank.”

Oude vibe

AZHQ: “De eerste paar keer was ik nog voorzichtig – het blijft een illegale spot – en stond ik ’s avonds ergens achterin de garage te verven, maar uiteindelijk ging ik gewoon overdag: er was toch niemand die mij zag.” The Rasper herinnert zich op heterdaad te zijn betrapt door een agent die een oogje dichtkneep: “Tja jongeman, je weet dat dit niet mag, maar als je hem snel effe afmaakt, vind ik het verder prima.”

Met de sloop van de Bijlmerflats en de bijbehorende garages verdween vanaf de jaren negentig het ene na het andere betonnen schetsboek voor de kunstenaars. Kempering werd als laatste afgebroken, nadat plannen om de oude garage een nieuwe invulling te geven onhaalbaar en onbetaalbaar waren gebleken. “Kempering was de allerlaatste,” treurt AZHQ in het boek. “Die oude vibe komt nooit meer terug.”

Sanne van Doorn van de Dutch Graffiti Library, dat de uitgave verzorgde, stelt dat de vergankelijkheid een wezenlijk onderdeel is van de graffiticultuur. “Dit boek is een passende vorm om het werk te behouden. Jong erfgoed als de graffiti in Kempering blijkt ook historische, etherische en emotionele waarde te hebben. Dat vraagt om een vorm van behoud.”

Gribus

Dat laatste was de inzet van een project van erfgoedinstelling Imagine IC, die in opdracht van de gemeente met buurtbewoners, erfgoeddeskundigen en kunstenaars aan het werk ging om de waardevolle elementen uit de sloopgarage te behouden. Dat gebeurde fysiek, bijvoorbeeld met een betonnen pilaar met drie rode harten, of in een boek, zoals nu met de graffiti.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komt er binnenkort ook nog een virtual reality memory capsule aan, een film die de kijker driedimensionaal nog eens door de donkere gribus leidt, met uitleg over geschiedenis, graffiti en sloop. De film is gemaakt door Anna Stolyarova van het Street Art Museum Amsterdam en zal onder meer te zien zijn in het Bijlmer Museum, helaas zonder de karakteristieke geur van diesel en urine.

Graffiti in de Kempering, prijs 20 euro, via www.dutch-graffiti-library.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden