Plus

Het 'John en Yokoverhaal' van Hans Boskamp

Beatlesfan Mick Boskamp hoorde halverwege de jaren zeventig het 'John en Yokoverhaal' van zijn vader Hans Boskamp, die de hele week amper uit de suite was geweest.

John en Yoko in bed, met 'to our right' adjunct-directeur van EMI Bovema Hans Boskamp. Beeld Bert Sprenkeling

Toen ik halverwege de jaren zeventig weer contact met mijn vader kreeg, na een periode van bijna tien jaar uit mijn leven te zijn geweest, vroeg ik hem hoe het was geweest, die week in maart 1969. Als Beatlesfan van het eerste uur hing ik aan zijn lippen.

Het mooiste verhaal was een echt Hans Boskampverhaal. Hij vertelde: "Die week in het Hilton ben ik nauwelijks uit de suite van John en Yoko geweest. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: misschien moet ik ze even alleen laten in bed. Want ze waren tenslotte net getrouwd."

Mijn vader had veel talenten. Hij was een bekwame linksback, die samen met Rinus Michels in Ajax 1 heeft gespeeld, hij had een mooie zangstem, hij kon acteren als de rollen hem lagen, zoals die van Lange Pier in Floris, en hij was, zoals de toenmalige perschef van EMI Bovema Karel Hille hem beschrijft, een man met een enorm charisma die de kunst verstond om iedereen voor zich in te nemen.

'To our right'
Sommige talenten hadden ook een keerzijde. Hij was een pathologische people's pleaser en een rascharmeur - eigenschappen waardoor hij deuren open kreeg die voor anderen gesloten bleven, maar die hem ook in de problemen brachten. Het gerucht ging dat zijn korte verbintenis met EMI Bovema van nog geen jaar als adjunct-directeur ook was ingegeven door het feit dat hij een oogje had op de vrouw van zijn baas, de legendarische Ger Oord.

Maar de gave om het mensen naar de zin te maken, viel in elk geval bij John Lennon in de smaak, met wie hij een goede band opbouwde. Daarbij hielp het ook dat voetballiefhebber Lennon het kicken vond dat mijn vader bij Ajax had gevoetbald, een club die in '69 Europa betoverde en in mei van dat jaar in de finale om de Europacup zou staan. Een aantal jaren geleden is bij Christie's in Londen de bekende foto van de Nederlandse fotograaf John de Rooy geveild waarop John en Yoko en profil elkaar zoenen.

Op die foto staat in het handschrift van John te lezen: 'To our right Hans man with love and thanks for your help peace in memory of Amsterdam'. Met 'To our right' bedoelde John de plek waar mijn vader gedurende die week zat en waardoor hij te zien was op de meest iconische foto's van de Bed-in, foto's die kranten en tijdschriften als ­Time Life en Paris Match haalden, namelijk op de enige stoel in suite 902, rechts van het bed.

Geen dubbeltje
Paroolfotograaf Bert Sprenkeling maakte ook een foto van mijn vader languit op het bed naast het beroemde paar. Jan van Galen, een van de drie samenstellers van het boekje In bed met John en Yoko en maker van de Bed-indocu die de KRO onlangs uitzond: "Die foto is bizar. Want wie is er de ster? John en Yoko liggen er echt bedremmeld bij. Je vader neemt letterlijk en figuurlijk alle ruimte in."

Aan Van Galen laat ik de herinneringsnota zien die ik gemaild heb gekregen van de Britse Beatlesbiograaf Mark Lewisohn. Als je vertelt dat je de zoon van Hans Boskamp bent, gaan er klaarblijkelijk deuren voor je open. In die herinnering gericht aan mijn vader en EMI Bovema van reisbureau de Magneet op de Ceintuurbaan in Amsterdam ('Touringcarreizen, scheeps-, trein- en vliegpassages') schrijft de heer Maas: 'Geachte heer, in vervolg op de reeds diverse malen gevoerde telefoongesprekken betreffende de openstaande nota nr. 101 ad f 5147,- t.n.v. Mr. J. Lennon verzoeken wij U nogmaals vriendelijk deze nota binnen 8 dagen te willen voldoen. In het vertrouwen op onze prettige verstandhouding te kunnen rekenen etc.'

Aan Van Galen vertel ik dat die brief me nauwelijks verbaast. Zoals de toenmalige labelchef en latere EMI Bovemadirecteur Kick Klimbie me vertelde, zwengelde Hans dingen goed aan, maar vergat hij toch wel vaak een follow-up te geven. "Hij was in feite geen brede manager. En hoe goed je vader ook was in de pr, er moesten ook zaken aan de achterkant gebeuren."

"Dat kan allemaal wel waar zijn," zegt Van Galen. "Maar je moet niet vergeten dat John en Yoko weggegaan zijn uit het Hilton zonder te betalen! In die periode ging Apple ten onder aan financieel wangedrag. Ze deden daar allemaal idiote dingen en gaven veel te veel geld uit. Lennon deed alles op rekening van Apple en had geen dubbeltje bij zich. Op een gegeven moment zijn de rekeningen van alle Beatles geblokkeerd. Die hotelrekening is toen door EMI Bovema betaald, dus door je vader of door Ger Oord."

Van Galen: "Vanuit Amsterdam zijn John en Yoko toen naar Wenen gevlogen, met jouw vader in hun kielzog, en daar hebben ze 'Bagism'- optredens gedaan, met grote papieren zakken over hun hoofden. Er was ook een cameraploeg mee uit Nederland, ingehuurd door de KRO, die de hele week in het Hilton had gefilmd. Die ploeg moest van Lennon mee en die zijn toen ook niet betaald. De rekening is naar de KRO gegaan en die hebben veel moeite moeten doen om dat geld terug te krijgen van Apple. Ik denk dat jouw vader toen gedacht moet hebben: wij hebben nu wel genoeg betaald."

Johns vriendje
Op YouTube circuleert een filmpje dat gemaakt is niet lang voor mijn vader in 2001 op 79-jarige leeftijd overleed. Terwijl ze door de kamer van suite 702 lopen (toen dus kamer 902), vraagt de jonge interviewer aan Hans Boskamp: "Was u de woordvoerder? Wat was uw rol?"

Boskamp: "Nee... eh, ik was Johns vriendje. Ik kende hem vrij goed natuurlijk. Want ik was bij opnames geweest van The Beatles-elpees."

Interviewer: "Bij welke opnames bent u geweest?"

Boskamp: "Praktisch bij allemaal."

Interviewer: "O, echt waar?"

Boskamp: "Ja, van de laatste twee jaar."

De open­staande factuur van reisbureau de Magneet à 5147 gulden. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden