Het ‘gênante’ terugvragen van parkeergeld aan bezoekers is nog niet afgelopen

Bij bezoekersparkeren schiet de vergunninghouder de kosten voor bezoekers voor. De aangekondigde mogelijkheid om bezoekers zelf aan de automaat te laten betalen, komt er nu toch niet.

Betalen via de parkeerautomaat is gewoon geen optie voor bezoekers. Beeld ANP
Betalen via de parkeerautomaat is gewoon geen optie voor bezoekers.Beeld ANP

Bezoekersparkeren kan enorm gênant zijn, zegt de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries over een situatie die veel Amsterdammers bekend zal voorkomen: dat je het voorgeschoten parkeergeld moet terugvragen aan je bezoek. “Dat is gewoon niet prettig.”

Over de gebruikersvriendelijkheid van bezoekersparkeren wordt al jaren steen en been geklaagd. Boetes werden soms onterecht uitgeschreven en aanvragen bleken nodeloos ingewikkeld. Maar het punt dat De Vries tijdens zijn eerste commissievergadering aansneed, blijkt voor veel mensen het meest onoverkomelijk: het principe dat bezoekersparkeren alleen kan worden betaald door degene bij wie je op bezoek komt, de vergunninghouder dus. De afhandeling moest die dan zelf maar doen, met een tikkie.

Er ging dan ook een zucht van opluchting door de stad toen eind 2019 De Vries’ voorganger Sharon Dijksma, inmiddels burgemeester van Utrecht, bekendmaakte in Amsterdam het ‘Utrechtse systeem’ van bezoekersparkeren te willen implementeren. Bij dat systeem kunnen bezoekers zelf bij de parkeerautomaat tegen gereduceerd tarief betalen. Dijksma zag geen beren op de weg: ze verwachtte dat het per 1 januari 2021 mogelijk moest zijn.

Utrechts systeem

Maar helaas: de Utrechtse mogelijkheid stuit op technische problemen, meldde De Vries donderdagmorgen aan de commissieleden. “De techniek ‘aan de achterkant’ is in Amsterdam anders dan in Utrecht. Daarnaast speelt dat de Amsterdamse parkeerautomaten weliswaar nog een aantal jaar meekunnen ten behoeve van de huidige functionaliteit, maar dat de soft- en hardware niet meer berekend is op nieuwe wensen.”

Betalen via de parkeerautomaat is gewoon geen optie, aldus De Vries. Wel wordt de haalbaarheid van eenvoudige alternatieven verkend, zoals bijvoorbeeld het verzenden van een Ideallink via sms aan de bezoeker, buiten de parkeerautomaten om.

Het onderzoek van de afgelopen periode heeft in ieder geval opgeleverd dat het goed mogelijk lijkt om de bezoeker via een app te laten betalen, zegt De Vries. Met parkeerapps wordt inmiddels 80 procent van de parkeermarkt bediend. Sterker nog, zegt De Vries: “Utrecht heeft aangegeven op zoek te zijn naar een digitale vervanger van de bezoekersvergunning op de parkeerautomaat. Dat is dan ook de richting die we zullen moeten gaan inzetten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden