Amsterdam Bewaar

Het eerste deel van de 3D-geprinte stalen brug is af

Een lasrobot doet dienst als 3D-printer voor de roestvrij­stalen brug.
Een lasrobot doet dienst als 3D-printer voor de roestvrij­stalen brug. © Olivier de Gruijter

In Noord wordt al ruim twee jaar gewerkt aan de allereerste 3D-geprinte brug van staal. Het eerste deel is nu af. Eind 2018 moet het project helemaal klaar zijn.

Zeecontainers scheiden het terrein van MX3D van dat van de anderen bedrijven op de NDSM-werf in Noord. Het enige wat je hier hoort is het geluid van de lassende robots vanuit de loods op het terrein.

Hier werkt het team van MX3D aan een wereldprimeur: 's werelds eerste 3D-geprinte brug van staal.

Met de door het bedrijf ontwikkelde software maken robots, zo groot als mensen, die primeur straks mogelijk. "Een halfjaar geleden dacht ik: waar ben ik aan begonnen? Maar nu zie ik alleen maar mooie dingen tevoorschijn komen. Het moment van de waarheid komt steeds dichterbij," zegt Gijs van der Velden, een van de oprichters van MX3D.

Voorbeeldproject
Op de vraag waarom het bedrijf aftrapt met een brug en niet met iets kleins, reageert Van der Velden lachend: "Waarom niet? Als dit kan, kan alles. We hebben voor een brug gekozen omdat we daarmee laten zien dat we groots in staal kunnen printen. Daarnaast is de ontwerper nagenoeg vrij in het bepalen van de vorm."

Sinds 2015 zijn de mensen van MX3D bezig met het testen en printen van verschillende soorten materialen en constructies. In de loods is de eerste weken veel geëxperimenteerd. Zo staat midden in het kantoor een van roestvrij staal geprinte fiets, het resultaat van een samenwerking met de TU Delft.

"Het moment dat het de goede kant op ging, kwam al vrij snel," zegt Van der Velden. "Als ik terugkijk op ons eerste ontwerp van de brug, lijkt dat in niets meer op wat we nu hebben. Door het testen en ontwikkelen zijn we steeds dichter bij de optimale vorm en sterkte gekomen."

Printen op locatie
De eerste 3D-geprinte brug wordt nog in de loods gemaakt. In het najaar van 2018 wordt de brug verplaatst naar de Oudezijds Achterburgwal. Als het aan Van der Velden ligt, wordt de tweede brug in de openlucht geprint. MX3D is nu namelijk zo ver met de technologie dat ook dat mogelijk is.

Inmiddels heeft het bedrijf negen robots en staan er nog twee klaar om alle brugonderdelen te printen. "We willen onze robots uiteindelijk zo ver krijgen dat ze zonder menselijke supervisie in de buitenlucht kunnen opereren. Dat ze hun eigen fouten kunnen herstellen of die in elk geval kunnen constateren."

Mensenhanden zijn dan dus niet meer nodig, althans niet voor het laswerk. Het team van acht personen onder wie ingenieurs, architecten en programmeurs werkt hard om in maart 2018 de brug klaar te hebben.

Van der Velden: "Stiekem loop ik af en toe over het eerste gedeelte van de geprinte brug. Dat voelt al zo goed dat ik er alle vertrouwen in heb dat straks heel Amsterdam kan genieten van onze brug."

Hoe print je een brug?

Een brug printen, wie had dat ooit voor mogelijk gehouden? Maar het kan, met de juiste technologie, data en materiaal.

De start-up MX3D heeft met intelligente software robots omgetoverd tot 3D-printers. Grote draden roestvrij staal rollen door de slangen van de robots. Met het lasapparaat aan het uiteinde van de arm, print de robot uiteindelijk precies de vorm zoals deze in het systeem is ingevoerd.

MX3D is een spin-off van Joris Laarman Lab, het bedrijf van kunstenaar en ontwerper Joris Laarman. Laarman is bekend van zijn grensverleggende vormen en gebruik van nieuwe technieken in met name meubelontwerpen.