Herstel tunnels gaat een vermogen kosten

Door de toegenomen vraag naar bouwvakkers en materiaal blijven de renovatiekosten van de Piet Heintunnel oplopen. Het herstel was al fors duurder geworden door strengere veiligheidseisen. Ook bij andere tunnels nemen de kosten flink toe.

De 1500 meter lange Piet Heintunnel begint een hoofdpijndossier van formaat te worden. Beeld ANP

Voor de Piet Heintunnel is het inmiddels de derde keer dat het renovatiebudget moet worden verhoogd, nog voor de werkzaamheden zijn begonnen. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Infrastructuur).

De 1500 meter lange ondergrondse verbinding tussen Zeeburgereiland en Oost begint voor de stad een hoofdpijndossier te worden. Dacht de gemeente in 2017 nog dat de renovatie 47 miljoen euro zou kosten, in 2018 was dat al opgelopen naar 85 miljoen euro en nu is de stand 116 miljoen euro.

De bouw is nog niet begonnen, omdat er telkens nieuwe dingen bijkomen die moeten worden aangepakt. De tunnel is ruim twintig jaar oud; technische installaties zoals ventilatie­systemen zijn aan het einde van hun levensduur, omdat er nooit eerder groot onderhoud is gepleegd. In 2017 en 2018 liep de prijs snel op toen duidelijk werd dat de tunnel moet worden aangepast aan nieuwe veiligheidseisen.

Schaarste personeel

Na enkele grote rampen in Zwitserland, waarbij tientallen slachtoffers vielen, is de wetgeving voor tunnels onder druk van Europa flink aangescherpt. De deadline van 1 mei 2019 heeft de stad niet gehaald, de toezichthouder gedoogt de situatie zolang vrachtverkeer uit de tunnel wordt geweerd.

Daarbovenop komt nu de prijsstijging van 31 miljoen euro, volgens Dijksma door de sterk opgelopen vraag naar personeel en bouwmaterialen bij de aannemers. Die rekenen daarom hogere tarieven. Daarnaast heeft het project te kampen met hogere arbeidskosten voor ingehuurde ingenieurs.

De Piet Heintunnel is niet het eerste project dat om deze reden uit de hand loopt. Ook het Zuidasdok, waarbij de A10 ondergronds gaat, is al 100 miljoen euro duurder geworden door tegenvallers en door schaarste in de bouw­sector.

Dijksma kondigt ook aan dat de Arenatunnel onder de Johan Cruijff Arena vanaf 2020 zal worden verbouwd, alsmede de nieuwe Michiel de Ruijtertunnel, die onder het Centraal Station loopt. Het beton blijkt niet brandwerend genoeg om de toets van de nieuwe wetgeving te kunnen doorstaan. De veiligheid van gebruikers is niet in gevaar, maar er moet wel een oplossing komen. Dit is overigens een probleem dat ook elders in het land bij nieuwe tunnels speelt. Wat de kosten hiervan worden, is nog niet duidelijk.

Dure projecten
- De renovatie van de Oostlijn (metro) was een gebed zonder end. Alle zestien stations en de railinfrastructuur moesten worden vernieuwd. Het werk was niet in 2010 af, zoals gepland, maar pas in 2017. De kosten waren opgelopen van 70 naar 150 miljoen euro.

- Het herstel van de IJtunnel, een van de oudste tunnels van Nederland, had in 2013 klaar moeten zijn, maar is pas nu ‘vrijwel gereed’.

- De moeder aller hoofdpijndossiers was de bouw van de Noord/Zuidlijn. Niet af in 2011 à 1,4 miljard euro zoals gepland, maar het project werd pas opgeleverd in de zomer van 2018. De kosten: ruim 3 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden