Amsterdam Bewaar

Heineken tekent miljardendeal in China

.
. © ANP

Heineken slaat een gouden slag in China. Via een miljardendeal met de grootste Chinese bierbrouwer verzekert de brouwer zich van een vooraanstaande positie op de grootste biermarkt van de wereld.

Heineken maakte vrijdagochtend bekend een samenwerking aan te gaan met het Chinese China Resources Enterprise (CRE), waarvan bierdochter CR Beer met een aandeel van ruim 26 procent veruit de grootste bierbrouwer in China is. De Chinezen gaan in hun negentig brouwerijen nu ook Heinekenbier brouwen, waardoor het Nederlandse pils landelijk beschikbaar komt.

CR Beer is vooral bekend van het best verkochte bier ter wereld, het in China razendpopulaire Xuehua (in de rest van de wereld bekend als Snow). Alleen van Snow wordt jaarlijks al meer dan 100 miljoen hectoliter gebrouwen. Van Heinekenpils werd vorig jaar wereldwijd ruim 36 miljoen hectoliter geproduceerd - het hele Heinekenconcern is met 208 miljoen hectoliter per jaar de tweede brouwer ter wereld.

Aartsrivaal
Heineken is al sinds 1983 actief in China en heeft er nu drie brouwerijen. De Nederlandse brouwer liet vorig jaar weten dat de bierverkopen er onder druk staan. Het heeft er nooit een sterk distributienetwerk kunnen opzetten, waardoor Heineken met een marktaandeel van circa een half procent aartsrivaal Budweiser (van AB Inbev) als meest gedronken buitenlands bier in China moet laten voorgaan. AB Inbev heeft een marktaandeel van ruim 16 procent in China.

Heineken krijgt een belang van 40 procent in de gezamenlijke activiteiten. Dat de Chinezen een zo groot stuk opgeven aan een merk dat slechts een half procent van de markt in handen heeft, is opvallend. Maar voor CR Beer biedt de overeenkomst de mogelijkheid zich in het meer lucratieve topsegment van de biermarkt te nestelen. De brouwer is er vooral actief met doorsnee pils, terwijl Heineken zich op het veel winstgevendere premiumdeel richt.

Instappilsen
Waar de consumptie van doorsneepils in China stagneert, stijgt de verkoop van luxebier, precies dat deel van de markt waarin Heineken actief is. Voor de Chinezen, die daardoor de verkoop van Snow en andere instappilsen onder druk zien staan, komt de samenwerking met Heineken dan ook precies op tijd.

De twee gaan nog kijken of ook andere biermerken uit de Heinekenstal - zoals Amstel, Affligem of Desperados - een prominente plek in China kunnen krijgen. Het Nederlandse concern verkoopt er al het Aziatische Tiger en het Mexicaanse Sol. Andersom gaat Heineken Snow wereldwijd promoten.

China was de laatste witte vlek op de wereldkaart voor Heineken. Drie jaar geleden sloeg het een megaslag in Azië door Asia Pacific Breweries over te nemen. Vorig jaar werd in Brazilië de nummer 3, Brasil Kirin, ingelijfd. Weliswaar draaien die activiteiten goed, zo bleek begin deze week bij de halfjaarcijfers, maar door de enorme concurrentie in Brazilië levert dat minder op dan verwacht.

Minderheidsbelang
Heineken investeert 2,7 miljard euro in de Chinese samenwerking, CRE koopt op zijn beurt voor 464 miljoen euro een belang van net geen procent in het Heinekenconcern en neemt voor nog eens 264 miljoen euro Heinekens Chinese activiteiten over. 

Een minderheidsbelang in de Chinese bierbrouwer staat genoteerd aan de beurs van Hongkong, waar het een beurswaarde heeft van 1,3 miljard euro. Het aandeel Heineken steeg vanochtend op de Amsterdamse beurs ruim een procent. De samenwerking moet nog worden goedgekeurd door kartelautoriteiten.

Lees ook: Heineken in trek op Damrak