Heet jij Joop? Deze brouwerij zoekt jou!

De voornaam Joop sterft uit. Bierbrouwerij Jopen ‘luidt de noodklok’ en roept alle Jopen op om zich te melden.

Joop Boelsma werkt zelf bij de brouwerij en doet natuurlijk mee aan de campagne.Beeld Jopenbier

Het gaat niet voorspoedig met de populariteit van de naam Joop. Veel liever kiezen ouders tegenwoordig voor ‘hippere’ namen. Bijvoorbeeld voor de naam Noah, die was met 785 keer in 2019 het populairst. Op plek 2 en 3 komen respectievelijk Daan en Lucas. Maar Joop? Die komt geen één keer voor, volgens cijfers van de Sociale Verzekeringsbank.

De Haarlemse brouwerij is daarom een campagne gestart voor ‘Joop-behoud’. Volgens de bierbrouwers dateren de laatste Joop-cijfers zelfs uit 2016. Met een heuse ‘Popie Jopie-campagne’ hoopt Jopenbier de voornaam weer op de kaart te zetten.

Jopen kunnen zich via het aanmeldformulier of sociale media melden. Met een ‘Joop-pakket’, inclusief trui en muts, kunnen de Jopen zich daarna online onder #popiejopie verenigen. Uit alle Jopen wordt een winnaar gekozen die onder andere een verrassingsdiner krijgt in de Jopenkerk in Haarlem.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden