PlusNieuws

Haven dubbel geraakt: door de coronacrisis én de energietransitie

In coronajaar 2020 daalde de overslag in de Amsterdamse haven met 14 procent. De impact van corona werd nog overtroffen door die van de energietransitie.

De haven van Amsterdam naast het terrein van de Hemwegcentrale, oktober 2019. Later dat jaar zou de kolencentrale dichtgaan. Beeld ANP
De haven van Amsterdam naast het terrein van de Hemwegcentrale, oktober 2019. Later dat jaar zou de kolencentrale dichtgaan.Beeld ANP

De Amsterdamse haven stapelde sinds 2017 record op record, maar in 2020 is de overslag ver weggezakt. Er werd 74,3 miljoen ton in- en uitgevoerd, veel minder dan de 86,9 miljoen ton uit recordjaar 2019.

In het voorjaar van 2020 werd de haven al vroeg geraakt door de coronapandemie: handel en transport zakten in en cruiseschepen werden geweerd. Maar in de overslagcijfers klinken de gevolgen van de overgang op duurzame energie nog harder door dan het coronavirus.

Nul zeecruises in 2020

De overslag van steenkool halveerde, van 15,6 naar 7,5 miljoen ton. Een reden is het sluiten van de kolengestookte Hemwegcentrale, eind 2019. Daar komt bij dat de vraag naar steenkool toch al afnam door de lage gasprijs.

De impact van corona is duidelijk te zien in een daling van de overslag van vloeibare brandstoffen, van 50 naar 46,6 miljoen ton. De Amsterdamse haven speelt wereldwijd een vooraanstaande rol in het transport van benzine, diesel en kerosine. Dat er door de lockdown minder vraag was naar brandstoffen voor mobiliteit, was in de haven dus duidelijk te merken.

De pandemie zorgde ook voor minder containeroverslag (-13 procent) en minder overslag van ‘rollend materieel’, zoals auto’s (-23 procent). Het aantal zeecruises ging van 117 naar 0. In de zomer kwamen nog wel 195 riviercruiseschepen naar Amsterdam, maar ook dat is niets vergeleken bij de 2282 riviercruises uit 2019.

Afscheid van steenkool

Havendirecteur Koen Overtoom voorspelde onlangs al dat de overslag nog jaren zal achterblijven bij recordjaar 2019. De energietransitie heeft uiteraard veel impact op een energiehaven. Daarop heeft de haven ook geanticipeerd door al in 2017 te besluiten dat het in 2030 afgelopen moet zijn met de overslag van steenkool.

Door bijtijds afscheid te nemen van fossiele brandstoffen hoopt de haven ruim baan te geven aan duurzame energie en andere ladingstromen. Overtoom is tevreden over de manier waarop de haven zich door de coronatijd heeft geslagen, zegt hij in een persbericht. “Ik ben trots hoe de haven en de bedrijven zijn blijven doorwerken en daarmee hebben bewezen hoe vitaal en cruciaal de haven is.”

Ook de totale overslag van de havens rond het Noordzeekanaal daalde in 2020 fors, van 105 naar 91 miljoen ton. IJmuiden zag de overslag met 4 procent teruglopen naar 16 miljoen ton. Ook in de veel kleinere haven van Beverwijk was de daling flink: van 648.000 naar 472.000 ton. In de nog kleinere haven van Zaanstad groeide de overslag licht naar 180.000 ton.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden