PlusReportage

Hard werken: filmkat Abatutu met fans op de foto zetten

De bioscoopfilm Poeslief bedient de liefhebbers van kattenfilmpjes op hun wensen. Bij de première konden mensen op de foto met de bekende filmkat Abatutu.

De bekende filmkat Abatutu.Beeld Jakob Van Vliet

Filmmakers zijn beducht voor de drie B’s: baby‘s, beesten en boten. Het zijn elementen die niet of nauwelijks te sturen zijn, en bij de opnamen dus altijd voor gedonder zorgen.

Kom daar niet mee aan bij Sabine van der Helm (Nijmegen, 1960). Zij heeft een castingbureau voor dieren, Catvertise. Film- en reclamemakers die dieren nodig hebben, kunnen bij de in Amsterdam wonende Van der Helm terecht. Het aanbod is divers: katten, honden, kippen, paarden en soms een alligator. Hoeveel een draaidag met een kat kost, wil Van de Helm niet zeggen. “Maar het gaat echt niet om duizenden euro’s, ik moet voor elke vijf euro knokken.”

Urenlang wachten

Van der Helm, in haar jongere jaren een professioneel danser, vindt dat gedonder met dieren bij filmopnamen niet te wijten is aan de dieren, maar aan mensen. “Filmopnamen lopen bijna altijd uit, omdat er nog gepield moet worden met het licht, een decorstuk of iets anders,” zegt ze. Dat betekent dat dieren urenlang moeten wachten in een drukke omgeving. Logisch toch dat het dan nog moeilijker wordt om ze te sturen? 

Van der Helm geeft een inkijkje in de werkzaamheden die ze moet verrichten om de dieren te laten doen wat van hen wordt verlangd. Na afloop van de première van Poeslief, zaterdagmiddag in Cinecenter, kunnen fans met Van der Helms beroemdste dier op de foto: haar eigen kater Abatutu, die voor de gelegenheid een strik om de nek heeft. De filmkat was de verteller in De wilde stad, een verhalende documentaire over het wilde dierenleven in Amsterdam.

Hoge kreet

Om Abatutu goed met fans op beeld te krijgen, moet ie omhoog kijken zonder de oren langs de kop te strijken. Daartoe trekt Van der Helm, eveneens gediplomeerd dierenartsassistente, de aandacht met haar handen, brokjes en zo nu en dan een hoge kreet. Het is hard werken.

Voor opnamen van Flikken Maastricht moet Van der Helm binnenkort met elf katten (‘die zijn allemaal van mezelf’) naar de set in Limburg, waar een personage een eenzaam kattenvrouwtje speelt. Dat zal nog veel harder werken zijn.

Abatutu is zo’n geschikte filmkat, omdat hij weinig stress ervaart, zegt Van der Helm. Katten houden van nature niet van drukte en gedoe, maar omdat Van der Helm met de aangelijnde Abatutu al op jonge leeftijd door het centrum van Amsterdam wandelde, kan ie drukte beter verdragen dan de gemiddelde huiskat.

Zelfgemaakte kattenfilmpjes

In Poeslief speelt de 9-jarige Abatutu een Bekende Kat, en spreekt Nicolette Kluijver de tekst in. De film vertelt het levensverhaal van de wat dikkige kater – opgehaald bij een boer in Zeeland en uitgegroeid tot Bekende Kat - en vermengt dat dat met beelden die mensen konden opsturen van hun eigen poes of kat. Mede vanwege de beperkingen door het coronavirus koos regisseur Mark Verkerk (bekend van het veelgeprezen De nieuwe wildernis) voor een wat luchtigere invalshoek.

Daarmee bedient Verkerk de vele liefhebbers van kattenfilmpjes, zo viel op te maken uit het gegniffel tijdens de première. Ook op YouTube zijn dat soort beelden al jarenlang een hit. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat alleen Nederland al 2,6 miljoen huiskatten telt.

Poeslief  is vanaf 4 oktober, Werelddierendag, te zien in de bioscopen.

Kattenfilmpjes

In de filmtrailer van Poeslief wordt mensen verzocht filmpjes van hun eigen kat op te sturen. Saskia Arndt, hoogleraar diergedrag aan de Universiteit Utrecht, kijkt kritisch naar die oproep. “Het gevaar is dat mensen hun huisdier in stressvolle of zelfs gevaarlijke situaties brengen om kans te maken dat hun filmpje wordt uitverkozen. Kijkers van de trailer wordt in het vooruitzicht gesteld dat hun kat beroemd kan worden. Geen dier heeft hier uiteraard behoefte aan of baat bij; beroemdheid is een menselijke behoefte.”

Filmregisseur Mark Verkerk zegt dat Poeslief op zoek is naar kattenfilmpjes van ongekunsteld, natuurlijk kattengedrag. De selectie opgestuurde kattenfilmpjes in Poeslief toont geen geforceerde beelden, voor zover te beoordelen.

Arndt kijkt ook kritisch naar filmbeelden van Abatutu in de trailer van Poeslief. Ze vraagt zich af of de vele nieuwe omgevingen, onbekende mensen en flitsende fotografen niet te veel stress veroorzaken. “Als maatschappij moeten wij bepalen hoe ver wij mogen gaan, en of de belangen van het dier minder belangrijk zijn dan onze eigen belangen.”

Sabine van der Helm, eigenaar van Abatutu, let er scherp op dat het stressniveau bij de kater niet te hoog wordt. “Het belang van het dier staat bovenaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden