Amsterdam Bewaar

GVB snijdt fors in tram- en bushaltes

GVB snijdt fors in tram- en bushaltes
© Shutterstock

Een dag na de aankondiging van wethouder Dijksma dat de stad investeert in openbaar vervoer, blijkt het GVB ook de komende jaren bus- en tram­haltes op te heffen. Reizigersorganisaties zijn boos.

Reizigers moeten het met 53 haltes minder doen dan enkele jaren geleden. De komende tijd staan nog 21 haltes op de nominatie om te worden opgeheven. Dat blijkt uit cijfers die Het Parool bij het GVB heeft opgevraagd. Amsterdam heeft ongeveer 850 haltes.

Het vervoerbedrijf, dat het jaar na jaar met minder subsidie moet doen, stelt dat de plotse veranderingen hun oorsprong vinden in het streven van het GVB zo efficiënt mogelijk te werken.

Volgens het bedrijf wordt er geschrapt in 'inefficiënte ommetjes', maar ook verdwijnen er haltes die nauwelijks werden gebruikt of die op korte afstand van andere haltes zijn gelegen.

Donderdag werd bekend dat de parkeertarieven in de hele stad stevig stijgen - in sommige buurten gaan bezoekers zelfs twee keer zoveel betalen - waardoor een deel van de reizigers hun mobiliteit in gevaar ziet komen.

Reiziger de dupe
Volgens Chris Vonk van de Reizigersadviesraad betekent het verdwijnen van haltes een ernstige verschraling. "Het schrappen van haltes is schering en inslag. En de reiziger is de dupe. Veel mensen kunnen daardoor geen gebruikmaken van bussen en trams."

53

Reizigers moeten het met 53 haltes minder doen.
Er zijn in Amsterdam sinds 2014 89 haltes verdwenen, en er zijn 36 haltes bijgekomen, waaronder acht van de Noord/Zuidlijn.

Volgens het GVB zijn er sinds 2014 89 haltes verdwenen. In dezelfde periode zijn er 36 haltes bijgekomen, waaronder de acht nieuwe van de Noord/Zuidlijn. Ook is, mede door de invoering van de nieuwe metrolijn, het aantal bus- en tramlijnen gedaald van 65 naar 60. 

Een woordvoerder van het vervoerbedrijf erkent dat 'er veel ineens verandert'. Hij benadrukt dat het GVB zich houdt aan de afspraken met de gemeente en de Vervoerregio. 

"We houden ons in 99 procent van de gevallen aan de norm dat er een opstap is binnen 400 meter van de voordeur en 250 meter bij locaties voor veel mensen die slecht ter been zijn."

Korte reistijd
Volgens het vervoerbedrijf dient het schrappen van haltes om rij- en reistijden te verkorten. "Een korte reistijd is ook in het belang van de reiziger, omdat we zo trams en bussen kunnen vrijspelen om elders, op drukke lijnen, de frequentie te verhogen." 

Een korte reistijd is ook in het belang van de reiziger

Rikus Spithorst van belangenbehartiger Maatschappij voor Beter OV zegt dat het GVB zich vergist als het denkt dat trams sneller rijden als ze minder haltes hebben. "Dat is helemaal niet zo: ze staan langer stil op de haltes die overblijven. Dit is puur een bezuiniging."

In een aantal gevallen is sprake van samenvoeging van haltes. Nu lijken bijvoorbeeld de haltes Cornelis Troostplein en Scheldestraat van lijn 12 te gaan verdwijnen. Daarvoor in de plaats wordt halverwege een nieuwe halte aangelegd die de functie van de twee oude overneemt. 

Zoiets speelt ook in de Czaar Peterstraat, waar twee haltes op de nominatie staan te worden samengevoegd tot één centraal gelegen halte.

Volgens het GVB worden haltes ook samengevoegd omdat die niet of slecht toegankelijk zijn voor ouderen of mensen met een fysieke beperking. "Vanwege gebrek aan ruimte zijn die soms niet te verbeteren. Bij samenvoegen voldoen we direct aan die verplichting."

Lees de analyse: Het ov-netwerk dreigt schraler en schraler te worden

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.