GVB schuift opnieuw met buslijnen na klachten

Klachten over slechtere bereikbaarheid van buurten sinds de Noord/Zuidlijn rijdt krijgen gehoor. De stad en het GVB passen tussentijds de dienstregeling aan. Meer 'reparaties' kunnen volgen.

GVB bus Beeld Floris Lok

Aanpassingen in de busdienstregeling moeten de problemen herstellen die zijn opgetreden sinds de Noord/Zuidlijn rijdt. Met de ingebruik­name van de nieuwe metro in de zomer van vorig jaar is het netwerk van bussen en trams gewijzigd en daardoor is de bereikbaarheid van Noord en Nieuw-West achteruitgegaan.

Het is uitzonderlijk dat een dienstregeling halverwege de looptijd wordt gerepareerd, maar volgens wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) moeten de hardnekkige klachten over met name de bus- en tramlijnen serieus worden genomen. Ook lijkt de wethouder een voorschot te nemen op meer aanpassingen: "We onderzoeken tegelijk op welke manier we nog meer verbeteringen kunnen doorvoeren."

Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen zijn de tussentijdse aanpassingen in de dienstregeling het gevolg van een zorgvuldige monitoring. "We zijn sinds het nieuwe lijnennet continu in gesprek met alle betrokkenen om de lijnen steeds beter te laten aansluiten op de wensen van onze reizigers."

Onlangs bleek uit onderzoek door de SP dat het openbaar vervoer er behoorlijk op achteruit is gegaan sinds de trams en bussen andere routes rijden. Amsterdammers in Noord, West en Nieuw-West moeten naar eigen zeggen langer reizen en vaker overstappen, bleek uit het onderzoek 'De reiziger aan het woord'.

Fijnmazigheid verloren
Opvallend in het onderzoek was de bepalende rol van de metro. Hoe verder mensen van de Noord/Zuidlijn af wonen, hoe meer ze het vernieuwde ov-netwerk zien als een verslechtering. In veel gevallen moeten deze mensen eerst een ingewikkelde reis maken om te belanden op een van de stations van de nieuwe metrolijn, aldus het SP-onderzoek.

Raadslid Tiers Bakker van de SP ziet de aangekondigde herstelwerkzaamheden aan het ov-systeem als een stap in de goede richting. "Het sluit aan bij onze bevindingen: de fijnmazigheid is verloren gegaan. Grote hoeveelheden mensen kunnen snel met de metro worden vervoerd, maar zodra je de wijken en de buurten in moet, wordt het schraal."

Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV noemt het ingrijpen een stap in de goede richting. "Door bijvoorbeeld meer bussen langs het ziekenhuis in Noord te laten rijden, laat je zien dat openbaar vervoer ook sociaal is en niet alleen een afgeleide is van economische motieven. Tegelijk: de extra bussen in West gaan ook weer ten koste van een buslijn. In die zin is het ook een beetje vestzak-broekzak."

Langer en vaker
De eerste maatregelen gaan 7 april in. Voor reizigers in Noord rijdt buslijn 36 op proef tot eind dit jaar 's avonds langer door, tot middernacht in plaats van tot 20.00 uur. Zo hebben bezoekers van patiënten in het BovenIJ ziekenhuis tot laat in de avond een ov-verbinding. In plaats van het eindpunt op het Olof Palmeplein komt er een lus via de buurt Amerbos die daarmee ook een verbinding krijgt met het ziekenhuis.

In Nieuw-West zal bus 21 tussen Geuzenveld en het Centraal Station vaker gaan rijden in de ochtendspits. Er komt één bus extra in de dienstregeling, zodat het aantal zit- en staanplaatsen met 8 procent toeneemt. Er rijdt dan elke 5,5 minuut een bus aan de oostkant langs de wijk de Eendracht richting CS.

Om de extra bus vrij te maken verdwijnt de ochtendspitslijn 249 tussen Zuidoost en Weesp. Volgens het GVB betekent dit voor een beperkt aantal reizigers een extra overstap en enkele minuten meer reistijd, maar het vervoerbedrijf zegt dat zo'n 200 reizigers op lijn 21 voordeel hebben van het toegenomen aantal zit- en staanplaatsen.

Lees ook: Geen ov meer? Dan rijden we toch zelf met de buurtbus

Buslijn GVB Amsterdam Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden